🟦نکته مهم و خاطره ای جالب توجهی (در مورد هانری کربن) را ایشان در کتابش گفته بود که حیفم آمد در اختیار اساتید محترم نگذارم. 🔹مهندس بازرگان در بخشی از کتاب نوشته: باید اضافه کرد که در میان همه این اعتقادات و آیین ها، تنها یک اقلیت یا فرقه یا طایفه محدود درگیر نیست، بلکه [این اعتقادات] یک مکتب کامل فکری است. مدرسه‌ای [فکری] است که پرچم امید و دلگرمی‌اش تا ابد برافراشته است، مدرسه‌ای که هر چند گرفتار سختی‌ها و گرفتاری‌ها باشد، چشمانش را محکم به آینده دوخته است و خود را صاحب کلید مشکلات و نیازهای همه اعصار می‌بیند. با انگیزه ای که منحصراً عرب یا ایرانی یا شیعی نیست، بلکه الهی و جهانی است. 👈در یکی از سفرهای سالانه پروفسور هانری کربن به ایران، طی یک سخنرانی از او پرسیدم که آیا این حقیقت دارد که پس از جنگ [جهانی دوم]، علاقه و مشغله‌ی ناگهانی در میان روشنفکران اروپایی نسبت به مسائل معنوی و مذهبی افزایش یافته است یا نه؟ پاسخ کربن مثبت بود، او تأیید کرد که افزایش قابل توجهی در علاقه [به مسائل معنوی] در میان کاتولیک ها و سایرمحافل کلیسا به وجود آمده است. او افزود: «البته، نکته مهم در این است که دین مسیحیت یک دین مرده است؛ هر چقدر که آنها تلاش کنند تا به جلو گام بردارند، چشم انداز آنها همچنان معطوف به گذشته و مسیح است. آنها تمایل یا گرایشی برای ارائه پاسخ به سؤالات فکری، اخلاقی و فلسفی روز ندارند.» وی سپس ادامه داد: «حوزه فکری اهل سنت نیز حول مسئله نبوت و خاتمیت متوقف شده است. "امام آینده" حلال همه مشکلات جهان است.» 🟢جالب آنست که مهندس بازرگان در پانویس صفحه اظهار می کند که این مطلب را از هانری کربن در جلسه ای که علامه طباطبایی هم حضور داشتند، پرسیده است. 🔸👈خاطره دیگری را هم مرحوم سید جلال الدین آشتیانی در مورد هانری کربن نقل می کند که آن هم جالب توجه است. وی در مقاله «نگاهی به ایرانشناسی و شیعه شناسی هانری کربن» می نویسد: دوستانی که هنگام مرگ در خدمت آن مرد عظیم متأله بودند از او این زمزمه را می شنیدند که «السلام علی الصاحب الدعوة النبویة و الصولة الحیدریة و العصمة الفاطمیه ...» @khaketeshneh-محمد شهبازیان