🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺به مناسبت روز مباهله مناظره‌ی جالب آلوسی و مرحوم کاشف‌الغطاء🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 گویند در سفری که «شیخ محمود شکری آلوسی» از بزرگترین دانشمندان اهل‌سنت و صاحب تفسیر «روح المعانی» به نجف‌اشرف رفته بود، به درس «کاشف الغطاء» حاضر گشت و لابلای تدریس وی، سخنش را برید و گفت ای شیخ! گیرم که پذیرفتیم خدا ما را به پیروی علی علیه السلام امر فرموده است؛ ولی دیده نشده که از پیروی غیر او نهی کرده باشد و دلیل شما بر آنکه پیروی او مقتضی ترک پیروی غیر اوست، چیست؟! 🔶کاشف الغطا بی‌درنگ فرمود: ما نهی از پیروی غیر علی علیه السلام را از این آیه فهمیده‌ایم: «مَا کَان لاهِل المدینه و مَن حَولَهم مِن الاعراب اَن یَتَخَلفُوا عَن رسول الله و لایَرغبوا بانفسهم عَن نَفسِه...» «مردم مدینه و پیرامونش را نرسد که از -فرمان- پیامبر صلی الله علیه وآله سر باز زنند و جان خود را عزیزتر ازجان او بدانند ... توبه/ ۱۲۰ 🔶ایشان چنین ادامه داد: جزء اصول و مسلمات زبان عربی است که هرگاه برای چیزی، اسم ظاهر بکار ببرند و برای بار دوم بخواهند از همان کس یاد کنند، با ضمیر از او یاد می‌کنند، نه با اسم یا صفت؛ اما در این آیه، خدای متعال «رسول الله» را ذکر کرده و سپس چنین فرموده «و لا یرغبوا بانفسهم عن نفسه» حال آنکه اگر مقصود خدای متعال فقط شخص رسول الله صلی الله علیه وآله بود، می‌بایست می‌فرمود «لایرغبوا بانفسهم عنه» پس چراگفت «عن نفسه»؟!!! 🔶آلوسی در پاسخ حیران شد و با خود گفت: اگر بگویم که قاعده‌ی مزبور نادرست است، باید بیشتر قواعد نحو و بالتبع، بخش اعظم تفسیر خود را نیز باطل اعلام نمایم؛ زیرا این تفسیر بر اساس همین قواعد مسلم عربی استوار است. و اگر صحت آن قاعده را بپذیرم، واجب بود که می‌فرمود «عنه». لذا از شیخ خواهش کرد که عبارت «عن نفسه» را تشریح کند. 🔶شیخ فرمود: «عن نفسه» یعنی علی بن ابیطالب علیه السلام؛ لذا در این آیه نهی فرموده است از آنکه مسلمانی خود را بر علی علیه السلام مقدم بدارد. آلوسی پرسید این معنی را از کجا استنباط کردید؟! فرمود: از تعبیر «انفسنا و انفسکم» در آیه‌ی شریفه‌ی مباهله، آنجا که رسول الله و علی و زهرا و حسنین علیهم السلام برای مباهله رفته بودند؛ زهرا سلام الله علیها را نساء، و حسنین علیهما السلام را ابناء، و علی علیه السلام را نفس خود قرار داده است. @khamse5