🌱سلسله جلسات مکتب فقهی امام خمینی(ره)- جلسه سیزدهم 🎙با ارائه استاد کاظم زاده 📅2/2/1400 ◻️ادامه استدلال به توقیع امام زمان(عج) : در (( فإنهم حجتی علیکم و أنا حجة الله )) مراد حضرت این است هر آنچه برای من از طرف خداوند است برای رواة حدیث (فقهای عادل) مِن قِبَلی می باشد. ▫️برای خروج از این اصل کلی(تمام اخیارات امام را فقیه نیز دارد) به دلیل احتیاج داریم. ▫️قول امیرالمؤمنین (ع) مؤید بلکه دلیل بر این مسئله است:(( قد جلست مجلساً لایجلسه الا نبّی أو وصیّ نبّی أو شقی)) یعنی فقیه عادل، نبی و شقی نیست بلکه وصی است و برای وصی هست هر آنچه که موصی(وصیت کننده) دارد. ▫️مؤید دیگر: (( عن أبي عبد اللَّه (عليه السّلام) قال‌ اتقوا الحكومة؛ فإنّ الحكومة إنّما هي للإمام العالم بالقضاء، العادل في المسلمين؛ لنبيّ، أو وصيّ نبيّ‌)) (مراد از امام در روایت امام معصوم نیست بلکه رئیس اول جامعه می باشد.) 5️⃣استدلال به مقبوله عمر بن حنظله ▫️آنچه در روایت اولویت پیدا کرده است مشروعیت منصب است نه حقانیت حکم . ▫️بررسی سند روایت: ضعف سند روایت ( عدم توثیق عمر بن حنظله) به سبب عمل اصحاب جبران شده است. البته برخی از اصحاب اجماع از عمر بن حنظله روایت نقل کرده اند که اگرچه بر وثاقتشان دلالت نکند بر حسن ایشان دلالت می کند. ▫️بررسی دلالی : بررسی آیه در روایت: ((يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ‌ )) حکم در آیه شامل شأن قضاء و حکم ولاة و امرا می شود. ▫️صاحب کتاب ((مجمع البیان)) : در آیه خداوند متعال به ولاة و حکام امر کرده است که به عدالت و انصاف حکم کنند. 📘کتاب البیع جلد2 از صفحه 637 🌀🌀خانه طلاب جوان🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f