بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿۱﴾ ما تو را [چشمه] كوثر داديم (۱) فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿۲﴾ پس براى پروردگارت نماز گزار و قربانى كن (۲) إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿۳﴾ دشمنت‏ خود بى‏ تبار خواهد بود (۳) قطعا ما به تو اعطا کردیم کوثر را کوثر یعنی چی⁉️ خود کلمه از کثرت میاد،چرا میگیم خیر کثیر⁉️چون تو بدی که نمیتونه زیاد باشه که ،چون اعطاست،شما چیز بد رو هدیه نمیدین که،چیز خوب رو هدیه میدین پس جنسش خیره کوثر یه وصف دیگه هم داره که اون رو متفاوت میکنه از بقیه خیر کثیرها،چیه⁉️ خیر کثیر جاری،ادامه داره،هرگز قطع نمیشه میشه گفت فزاینده است ممکنه که یه هدیه خیلی بزرگ به ما بدن آیا میتونیم ادعا کنیم جاری است⁉️پس از جنس ماده قاعدتا نیستش،چیز ماده فزاینده نیست نهایتش اینه که یه روزی تموم میشه جاری بودن کوثر باعث میشه که تا ابد ادامه داشته باشه کوثر اسم یه حوضی در بهشت است، حوض کوثر تجلی یه چیزی تو دنیاست کوثری که جاریست تا ابد در قیامت ،کی داده اونو خدا به پیامبر⁉️ تو دنیا داده،به تو دادیم پیامبر که به هیشکی ندادیمش،حالا که ما به تو این کوثر را اعطا کردیم،توچیکار کن؟میاد یه وظیفه ای روبرای پیامبر خدا تعیین میکنه در قبال این کوثر. حالا آیه دو میگه برای پروردگارت نماز بگزار و نحر کن،خوب نحر کن یعنی چی⁉️ نحر کن دو معنی داره یکی قربانی کردن شتر ،خود نحر یعنی گلوگاه ،شتر را مدل خاصی ضبح میکنن برای همین میگن نحر کردن. پس به شکرانه اون چیزی که بهت دادیم نماز بزار و قربانی کن ،حالا معنی دوم نحر اینه که وقتی ما نماز رو میخونیم دست ها را تا نزدیک گلوگاه میاریم وبه دنیا پشت میکنیم و میگیم الله اکبر و میگیم فقط خدا،هر چی غیر خداست من ریختم پشت سرم،حالا تو آیه سوم شانئاک میاره یعنی چی⁉️قطعا دشمن بدخواه تو با عدو فرق داره این دشمن بدخواه هست یعنی دشمنی است که نمیزاره به تو خوبی برسه تمام همتش رو میزاره که هیچ خیری به تو نرسه حالا تو این آیه یه هوَ آورده به فارسی اگر بخایم ترجمه کنیم میشه خودش یعنی برای تاکید میاد ،ابتر یعنی مقطوعُ نسل یعنی نسلش ادامه نداره،خودش ابتر یعنی چی حالا⁉️ دو تو بچه وقتی با هم دعواشون میشه فحش میده اون یکی بهش میگه خودتی،پس معلوم میشه که کافران میان اول این تهمت رو به پیامبر خدا میزدن که تو ابتری حالا اینجا جاداره خدا بیاد بگه که دشمن تو خودش ابتره،خوب چرا اینا این تهمت رو پیامبر میزدن⁉️چون پسر نداشت خوب حالا پیامبری اومده اسلام رو برپا کرده مردم هم دارن به اسلام رو میارن دشمن هم تمام تلاشش رو داره میکنه این اتفاق نیفته ،حالا پسررو هم مایه ادامه دار بودن میدونن و دختررو میکشن و پسررو نگه میدارن خوب حالا تو یه همچین جامعه ای پیامبر پسر نداره دشمنان میگن حالا منتظر باشین او از دنیا بره و اسلام هم با او خاک بشه،پس به خاطر همین این تهمت رو به پیامبر خدا میزنن و به مردم میگن شما دنبال شخصی راه افتادید که ابتره و ادامه نداره پس راهش هم ادامه نداره،حالا خداوند تو یه همچین فضایی با ۳ آیه به یاری پیامبر خودش میاد خداوند میفرمایند ای پیامبر من ما به تو کوثر دادیم اون چیزی که مایه ادامه دار بودن هست پسر نیست چیه⁉️کوثره دشمن بدخواه پیامبر خودش هزار تا پسر داشت کسی مقطوع النسل است که کوثر نداشته باشه نه پسر،یکیشو بخایم مثال بزنیم ابوسفیان و معاویه پسراشون کیا بودن پیامبری که پسر نداشت از نسلش کسانی بدنیا آمدن که شدن ۱۴ معصوم ،پس بهترین انسان هایی که خدا آفریده از نسل پیامبر هستن ،آخرین حجت خدا که قراره عالم رو نجات بده از نسل پیامبر است،بله اینا همه از پیامبریست که پسر نداشت خیلی جالبه نه‼️ پس ملاک جاودانگی داشتن پسر نیست،نکته اخلاقی داره توش،آدم باید کوثر داشته باشه هرچیزی میتونه مصداق کوثر باش خوب الان چی کوثر رسول خداست⁉️ یکیش حضرت زهراست دومی مولا علی (ع)هست، ساقی حوض کوثر کیه⁉️حضرت علی، یکیش هم قرآن پس این مجموعه، میشه کوثر حضرت رسول همه اون چیزهایی که اسم پیامبر را در عالم جاودانه کرده و داره ادامه میده مصداق کوثر هستش اگر ما جوری باشیم که اسم حضرت رسول ادامه پیدا بکنه پس ما هم میتونیم مصداق کوثر باشیم.به خاطر همینه استعداد نباید مایه فخر باشه حالا یه پرانتز باز میکنیم و یه نقد قرآنی به برنامه عصر جدید میکنیم،شما حق ندارید به استعداد کسی با بقیه اونو مقایسه کنید چرا⁉️نشان دادن و حمایت کردن این استعداد ایرادی نداره ها مشکلش از اینجاس که به خاطر استعدادهای ذاتی افراد با هم مقایسه میشن و جایزه داده میشه به اون کسی که استعداد ذاتی برتر داره پس اونی که تلاشش رو میکنه چی ،کسی که استعداد ذاتی داره که جایزه دادن نداره یه خوانند نباید با اون کسی که نقاشی میکشه مقایسه بشه هر کسی تو حیطه استعداد خودش باید مقایسه بشه نقاش با نقاش پس عدالتی هم نیست پس تاثیر