🌙🌻شرح چهل حديث 🥀🤍امام خمینی رضوان الله علیه: 4️⃣3️⃣ حدیث سی و چهارم منزلت مؤمن ⬅️ ادامه(1) در توجيه عرفانى‌ 🌙🌻با يك نظر، اسرافيل و عزرائيل و جبرئيل و محمد، صلّى اللّه عليه و آله، و ساير انبيا، و تمام دار تحقق، چه هستند كه در مقابل ملك ملك على الاطلاق و اراده نافذه حق به آنها چيزى نسبت داده شود؟ تمام مظاهر قدرت و اراده حق‌اند: 🔺هوَ الَّذي في السَّماءِ إلهٌ وَ فِي الأرْضِ إلهٌ. [1] 🥀🤍و به يك نظر، و آن نظر كثرت و توجه به اسباب و مسبّبات است، تمام اسباب به جاى خود درست و نظام اتمّ با يك نظم و ترتيب ترتّب مسبّبات بر اسباب اداره شود، كه اندك سببى و واسطه‌اى را اگر از كار باز داريم، چرخ دايره وجود مى‌ايستد، و ربط حادث به ثابت اگر نباشد با وسايط مقرره، 🔺قبض فيض و امساك رحمت شود. 🌙🌻و اگر كسى با مبانى و مقدمات مقرره و در محالّ خود- خصوصا كتب عرفانى شامخين، و در فلاسفه كتب صدر الحكماء و الفلاسفة و افضل الحكماء الاسلامية [2]- اين مشرب احلاى ايمانى را ادراك كند و به مقام قلب برساند، فتح اين ابواب بر او مى‌شود و مى‌يابد كه در مرحله تحقيق عرفانى تمام اين نسبتها صحيح 🔺و ابدا شائبه مجاز در آن نيست. 🥀🤍چون بعضى از ملائكه موكله نفوس مؤمنين و قبض ارواح مقدسه آنان مقامات مؤمنين را مى‌بينند در محضر مقدس حقّ تعالى، و از آن طرف كراهت مؤمنين را مى‌بينند، حالت تزلزل و ترديد در آنها حاصل آيد و همين حالت را حق تعالى به خود نسبت داده، چنانچه اصل توفّى و هدايت و ضلالت را نسبت داده است. 🔺و همان طور كه آنها صحيح است به حسب مسلك عرفانى، اين نيز صحيح است. 🔻🔻🔻