🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 🌴با معارف قرآن بیشتر آشنا شویم🌴 🌸سوره حجرات آيه 10 🌸 🌴إنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُواْ بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ⚪️همانا مؤمنان با یكدیگر برادرند، پس میان برادران خود، (در صورت اختلاف و نزاع) صلح و آشتى برقرار كنید و از خدا پروا كنید تا مورد رحمت قرار گیرید. 🌹نکته ها: ⚪️این آیه، رابطه ى مؤمنان با یكدیگر را هم چون رابطه ى دو برادر دانسته كه در این تعبیر نكاتى نهفته است، از جمله: 🌷الف) دوستى دو برادر، عمیق و پایدار است. 🌷ب) دوستى دو برادر، متقابل است، نه یك سویه. 🌷ج) دوستى دو برادر، بر اساس فطرت و طبیعت است، نه جاذبه هاى مادى و دنیوى. 🌷د) دو برادر در برابر بیگانه، یگانه اند وبازوى یكدیگر. 🌷ه) اصل و ریشه دو برادر یكى است. 🌷و) توجّه به برادرى مایه ى گذشت و چشم پوشى است. 🌷ز) در شادى او شاد و در غم او غمگین است. 🌹امروزه براى اظهار علاقه، كلمات رفیق، دوست، هم شهرى و هم وطن بكار مى رود، 🔺امّا اسلام كلمه برادر را بكار برده كه عمیق ترین واژه هاست. ⚪️در حدیث، دو برادر دینى به دو دست تشبیه شده اند كه یكدیگر را شستشو مى دهند.(74) 🌹در این آیه و آیه ى قبل، سه بار فرمان «اصلحوا» تكرار شده كه نشانه ى توجّه اسلام به برقرارى صلح و دوستى میان افراد جامعه است. ⚪️در آیه قبل فرمود: «فاصلحوا... و اقسطوا» به عدالت، صلح برقرار كنید و این آیه مى فرماید: «فاصلحوا... و اتّقوا» در برقرارى صلح، از خدا بترسید. اگر شما را به عنوان میانجى پذیرفتند، خدا را در نظر بگیرید و حكم دهید، نه آن كه اصلاح شما، مایه ى ظلم و ستم به یكى از طرفین گردد. 🥀اخوّت و برادرى 🌹از امتیازات اسلام آن است كه اصلاحات را از ریشه شروع مى كند. مثلا مى فرماید: «اِنّ العِزّة لِلّه جَمیعاً»(75) تمام عزّت براى خداست، چرا به خاطر كسب عزّت به سراغ این و آن مى روید؟ یا مى فرماید: «انّ القوّة لِلّه جَمیعاً»(76) تمام قدرت ها از اوست، چرا هر ساعتى دور یك نفر مى چرخید!؟ در این آیه نیز مى فرماید: همه ى مؤمنان با یكدیگر برادرند، بعد مى فرماید: اكنون كه همه برادر هستید، قهر و جدال چرا؟ همه با هم دوست باشید. ⚪️بنابراین براى اصلاح رفتار فرد و جامعه باید مبناى فكرى و اعتقادى آنان را اصلاح كرد. 🔺طرح برادرى واُخوّت و به كارگیرى این واژه، از ابتكارات اسلام است. 🌹در صدر اسلام رسول الله صلى الله علیه وآله به همراه هفتصد و چهل نفر در منطقه ى «نخیله» حضور داشتند كه جبرئیل نازل شد و فرمود: خداوند متعال میان فرشتگان عقد برادرى بسته است، حضرت نیز میان اصحابش عقد اُخوّت بست و هر كس با كسى برادر مى شد. مثلاً: ⚪️ابوبكر با عمر، عثمان با عبدالرّحمن، سلمان با ابوذر، طلحه با زبیر، مصعب با ابوایّوب انصارى، حمزه با زیدبن حارثه، ابودرداء با بلال، جعفر طیّار با معاذبن جبل، مقداد با عمّار، عایشه با حفصه، امّ سلمه با صفیّه و شخص رسول الله صلى الله علیه وآله با على علیه السلام عقد اخوّت بستند.(77) 🌹در جنگ اُحد، رسول الله صلى الله علیه وآله دستور داد دو نفر از شهدا، به نام هاى عبداللَّه بن عمر و عمربن جموح را كه میان شان برادرى برقرار شده بود، در یك قبر دفن كنند.(78) ⚪️برادرى نسبى، روزى گسسته خواهد شد، «فلا اَنساب بینهم»(79) ولى برادرى دینى حتّى در قیامت پایدار است. «اِخواناً على سُرُرٍ متقابِلین»(80) 📌دوستى و برادرى باید تنها براى خدا باشد. اگر كسى با دیگرى به خاطر دنیا دوست شود، به آن چه انتظار دارد نمى رسد و در قیامت نیز دشمن یكدیگر مى شوند.(81) قرآن مى فرماید: در قیامت، دوستان با هم دشمن مى گردند جز متّقین. «الاَخلاّءُ یَومئذ بَعضهم لِبَعض عَدوٌّ الاّ المتّقین»(82) ⚪️آن چه مهم تر از گرفتن برادر است، حفظ برادرى است. در روایات از كسانى كه برادران دینى خود را رها مى كنند به شدّت انتقاد شده و سفارش شده است كه اگر برادران از تو فاصله گرفتند، تو با آنان رفت و آمد داشته باش. «صِلْ مَن قَطعك»(83) امام صادق علیه السلام فرمود: مؤمن برادر مؤمن است، مانند یك جسد كه اگر بخشى از آن بیمار گردد، همه ى بدن ناراحت است.(84) 🥀حقوق برادرى 🌹رسول الله صلى الله علیه وآله فرمود: مسلمان بر برادر مسلمانش سى حق دارد كه هر یك باید آن حقوق را ادا كنند، از جمله: