ادامه 🔸وی با بیان اینکه عقلانیت یکی از مبانی مهم حکمرانی تقریب مذاهب است، سومین مبنا را ولایت الهی عنوان کرد و اظهار داشت: ما دو دسته ولایت داریم؛ ولایت ایمان و ولایت کفر و درد جهان اسلام این است که پادشاهان کشورهای اسلامی ولایتمداری را با استکبار جهانی و صهیونیسم بسته‌اند در حالی که ولایتمداری مؤمنین با هم مورد تاکید قرآن است. وقتی ولایت را پذیرفتیم، دستاورد ولایت وحی الهی است. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه در تبیین جامعیت قرآن و وحی الهی به عنوان یک مبنای مستقل و ضرورت توجه به آن ذیل مبنای ولایت، ابراز کرد: ولایت دربردارنده جامعیت قرآن و وحی الهی است و وقتی جامعیت قرآن را پذیرفتیم، دیگر سراغ سکولاریسم نمی‌رویم و ادعای جدایی دین از سیاست، جدایی دین از اقتصاد و جدایی دین از فعالیت اجتماعی را نمی‌پذیریم. 🔸عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به مبنای پنجم یعنی آخرت‌گرایی که نقطه مقابل سکولاریسم است، گفت: علت اینکه افرادی در مقابل مسلمانان قرار می‌گیرند این است که دنیاگرا هستند و آخرت‌گرایی را کنار می‌گذارند؛ اینها مبانی الگوی حکمرانی تقریب مذاهب است که نقش مهمی در تقریب مذاهب دارد. چند اصل مهم برای تدوین الگوی حکمرانی تقریب مذاهب 🔸وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چند اصل مهم که به تدوین الگوی حکمرانی تقریب مذاهب کمک می‌کند، گفت: اگر انسان به ویژه عالمان شیعه و اهل سنت خودسازی و اصلاح نفس خود نداشته باشند؛ قطعا تقریب مذاهب شکل نمی‌گیرد و منشا تفرقه خواهد شد؛ بنابراین همانطور که حضرت آقا فرمودند باید از خودسازی به جامعه‌پردازی و بعد تمدن‌سازی بپردازیم. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه ادامه داد: اصل دوم مردم‌داری و مشارکت مردمی است. منظور از مردم‌داری احترام به مردم نیست بلکه مشارکت دادن مردم در حکمرانی است. اگر شیعه و سنی در سیاستگذاری تقریب مذاهب و تنظیم‌گری تقریب مذاهب و خدمات عمومی تقریب مذاهب دست به دست هم دهند، نقش مهمی را در این حکمرانی ایفا می‌کنند. 🔸وی اصل سوم را تقریب مذاهب در ساحت اعتقادی و فقهی یعنی تمسک به مشترکات بسیاری که در حوزه اعتقادات و فقه وجود دارد، عنوان و تصریح کرد: برخی از فتاوای اهل سنت با فقه امامیه انطباق دارد، تقریب مذاهب در این حوزه کمک می‌کند بعدها که می‌خواهیم در حوزه حکمرانی سیاستگذاری و مقررات‌گذاری کنیم، از این احکام مشترک بهره ببریم. 🔸دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از رحمت و محبت فراگیر به عنوان اصل چهارم نام برد و گفت: رحمت و محبت فراگیر یعنی محبت را بر خصومت و دشمنی غلبه دهیم و آن را تبدیل به خشونت و خصومت نکنیم و وقتی می‌خواهیم با هم بحث و گفتگو بپردازیم به چشم برادر همدیگر را ببینیم؛ به فرموده مقام معظم رهبری برای جلب محبت باید محبت کرد. 🔸وی با بیان اینکه اصل بعدی، اخوت و برادری است، اظهار داشت: روایات متعدد در زمینه برادری و اخوت داریم. امیرمؤمنان (ع) در یکی از حکمت‌هایش منشور برادری را بیان می‌کند و و پیامبر اکرم (ص) درباره برادری و حقوق برادری مباحث فراوانی را بیان کرده‌اند و مرحوم شیخ صدوق هم رساله مستقلی درباره برادری نوشته است. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه اصل بعدی را توجه به دردهای مشترک عنوان کرد و گفت: ما مسلمان‌ها دردهای مشترک داریم ولی می‌نشینیم درباره اختلافاتمان صحبت می‌کنیم. وقتی برخی جوان‌ها گرایش‌های بی‌دینی و یا مسیحی پیدا می‌کنند، آیا نباید به این مسائل بپردازیم؟ آیا درد مشترک را رها کنیم و به سراغ مسائل اختلافی برویم؟ 🔸وی توجه به ظرفیت‌های تاریخی تمدن‌سازی را به عنوان اصل مهم دیگر مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: در دوره قرن سوم تا ششم هجری که دوره تمدنی شکوفایی شکل گرفت، روحیه مداراگونه شیعه و سنی با هم موجب شد هر دو در تمدن‌سازی نقش داشته باشند که به عنوان نمونهه می‌توان از رصدخانه مراغه نام برد که آن را جناب خواجه نصیرالدین طوسی با کمک جمعی از علمای شیعه و اهل سنت ساخت. موانع تحقق الگوی حکمرانی تقریب مذاهب 🔸این استاد حوزه و دانشگاه در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه مردم هنوز وحدت را از دین نمی‌دانند، از ترویج غالی‌گرایی و ناصبی‌گری و تحجر از طرف دشمن، نبود شناخت فرق اسلامی از یکدیگر، کینه و تعصبات جاهلی، سوء‌ظن و بددلی نسبت به برادران مسلمان، عمده دانستن برخی اختلافات طبیعی و پنهان ماندن خطر اصلی (جابه جایی اصل و فرع) و اسلام هراسی دشمن به عنوان موانع مهم پیش‌روی تحقق الگوی حکمرانی تقریب مذاهب نام برد. 🔸وی با بیان اینکه حفظ آبروی پیامبر اکرم (ص) در گرو حفظ وحدت است، گفت: وقتی از وحدت سخن می‌گوییم، وحدت نفی مذاهب نیست، بلکه هرکس کار فقه و مذهب خود را انجام دهد اما دست به دست هم داشتن، با هم بودن و در مقابل استکبار قرار گرفتن بسیار امر مهم و ضروری است. 🔍 ادامه👇