کانال خبری کوثر
▪️ علم و حکمت حضرت زهرا(س) مایه افتخار و مشوق طلاب است. 🔹 عضو هیئت علمی دانشگاه قم : ویژگی خاص و بی بدیل حضرت زهرا(س) که علم و حکمت است، برای طلاب، سرامد، افتخارانگیز و مشوق باشد. ▫️در نشست علمی به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) فرازهایی از حیات عارفانه حضرت زهرا (س) و نقش آن در پیشرفت علم و تمدن توسط خانم دکتر مهدیه سادات مستقیمی عضو هیئت علمی دانشگاه قم در مدرسه علمیه تخصصی فاطمیه مورد بررسی قرار گرفت ▫️دکتر مستقیمی در تفسیر آیه ۲۴ سوره ابراهیم «مثل كلمة طيبة كشجرة طيبة أصلها ثابت وفرعها في السماء تؤتي أكلها كل حين بإذن ربها» بیان داشت: از بارزترین تأویلات این آیه، صدیقه طاهره (س) است، کلمه طیبی که شاخ و برگ بر آسمان ملک و ملکوت دارد و دم به دم ثمرات وجودی ایشان در طول زمان گسترده است که رمز آن در حیات عارفانه ایشان است. ▫️وی در تشریح اسم «مبارکه» حضرت زهرا سلام الله علیها افزود: تبریک مشتق از برکت است و برکت از برکه و برکه به جویبار کوچکی گویند که به منبع لایزال متصل است، در واقع در تبریک، می خواهیم شادی کوچک و زودگذر را به منبعی لایزال متصل کنیم و یکی از اسما شریف حضرت زهرا(س) مبارکه است. ▫️عضو هیئت علمی دانشگاه قم در خصوص رمز مبارکه بودن حضرت زهرا(س) بیان داشت: یکی از تأویلات وجود حضرت در عالم خارج، لیله القدر است که در روایت آمده هرکه فاطمه را درک کند، لیله القدر را درک می کند و در قرآن آمده: «و ما ادراک ما لیله القدر...»، یک شب است اما از هزار شب برتر است و این همه برکات دارد، بنابراین اگر به وجود نازنین حضرت زهرا(س) نزدیک شویم به متن برکت و به رمز برکت در همه عوالم وجود نزدیک شده ایم. ▫️وی در رمز حیات عارفانه حضرت صدیقه طاهره (س) بیان داشت: در تمهید القواعد امده که عرفان همان توحید و توحید همان اخلاص است، پیامبر (ص) رمز این درخشش وجودی حضرت زهرا(س) را اخلاص ایشان می دانند. اخلاص، توحید و برکت پیوندهای عمیقی دارند، بنابراین هر چه کار خالص تر، ثمرات بیشتر و ماندگار تر است. ▫️استاد حوزه و دانشگاه در بیان ملاک ها و معیارهای شناخت افراد خاطر نشان کرد: در یک تقسیم ثنائی راه شناخت یا از طریق رجوع به خود شخص و ذات اوست یا رجوع به آثار وجودی اوست و آثار وجودی هم یا تکوینی و یا غیر تکوینی است. آثار تکوینی همان ثمرات وجوی فرد، شامل فرزندان و شاگردان او می شود و آثار غیر تکوینی؛ آثار مکتوب یا شفاهی است. ▫️وی در ادامه برای ریشه یابی اخلاص در حیات عارفانه و بررسی امتداد ثمرات و برکات آن در علم و تمدن، به بررسی آثار تکوینی وجود ایشان یعنی فرزندان شان پرداخت و تشریح کرد: فرزندان حضرت مرآت های وجود ایشان هستند، در دعا می خوانیم: « اللهم إنّي أسألك بفاطمة وأبيها وبعلها وبنيها والسّرّ المستودع فيها » آینه تمام نمای حضرت فاطمه (س) در سر مستودع وجودشان است که تعبیر شده، امام زمان (عج) است، که در بیانی از خود امام زمان (عج) که عصاره همه انبیاء و اولیاء الهی است، آمده: «إنَّ لِي في إبنَةِ رَسولِ اللّه ِ اُسوَةٌ حَسَنةٌ» ▫️دکتر مستقیمی از دیگر آثار تکوینی ایشان را شاگردان حضرت معرفی کرد و آنان را در چهار دسته فوق اخص الخواص، اخص الخواص، خواص و عوام مورد بررسی قرار داد و افزود: دسته اول از شاگردان ایشان که فوق اخص الخواص هستند خود فرزندان ایشان هستند از جمله حضرت زینب (س) که او را عقلیه بنی هاشم می نامیدند که عالمه غیر معلمه بودند، البته اصلی ترین فرایند تعلیمی حضرت اشراقی بوده است. ▫️وی از بالاترین مناقب حضرت زهرا(س) را به فرموده امام خمینی (ره) نزول جبرئیل برایشان دانست و خاطرنشان کرد: البته این نزول و دریافت وحی، وحی انبائی بوده نه وحی رسالی و البته ویژه حضرت زهرا (س) بوده که بر ایشان اسرار قرآن گشوده شده و حضرت علی علیه السلام کاتب آن صحیفه نورانی بودند و به عنوان گنجینه ای گران بها نزد ائمه معصومین علیهم السلام مخفی مانده و اکنون نزد امام زمان(عج) است. ▫️دکتر مستقیمی در خصوص شاگردان طبقه دوم بیان داشت: ایشان اخص الخواص بودند که تاریخ از انها تحت عناوینی چون اصحاب سر و باب نام می برد و ویژگی مشترکشان این بود که همه از اولیای الهی بودند و به نحوی صاحب ولایت مطلقه تکوینی و کرامات بودند از جمله آنان؛ سلمان فارسی و خادمه حضرت زهرا (س) فضه هستند. ▫️وی خطاب به طلاب افزود: ویژگی خاص حضرت زهرا(س) علم و حکمت ایشان حتی در بین معصومین علیهم السلام است؛ که از قرائن آن همان صحیفه فاطمیه، نزول جبرئیل و کوثر یا همان خیر کثیر بودن ایشان است و در قرآن کریم سوره بقره آیه ۲۶۹ بالاترین مصداق خیر کثیر را حکمت معرفی می کنند: «وَمَن يُؤتَ الحِكمَةَ فَقَد أوتِيَ خَيرًا كَثيرًا ۗ»، بنابراین باید ویژگی خاص و بی بدیل حضرت زهرا(س) که علم و حکمت است، برای طلاب، سرامد، افتخارانگیز و مشوق باشد. 🌸@newswhc | کانال خبری کوثر