🔴برگزار شد؛
✅جلسه دوم تفسیر سوره تحریم، روز دوشنبه 1401/01/17
🍃با بیان مدیر حوزه علمیه خواهران استان زنجان ،حجتالاسلام والمسلمین صادقی
💠💠بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ تَبْتَغِي مَرْضَاتَ أَزْوَاجِكَ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ﴿١﴾
قَدْ فَرَضَ اللَّهُ لَكُمْ تَحِلَّةَ أَيْمَانِكُمْ ۚ وَاللَّهُ مَوْلَاكُمْ ۖ وَهُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ ﴿٢﴾
🔰يا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ به عنوان عتاب و سرزنش نیست بلکه نوعی دلسوزی و شفقت است و لسان تعجب را دارد. خدای متعال از باب دلسوزی به پیامبر می فرمایند: چرا خودت را به زحمت می اندازی.
🔰تبْتَغِي مَرْضَاتَ أَزْوَاجِكَ نشان می دهد عتاب متوجه به زنان و همسران پیامبر(ص) بوده چرا زنان پیامبر(ص) ان رفتاری را داشته باشند که پیامبر (ص) قسم بخورند. و ادامه آیه موید این مساله است.
🔰استعمال واژه «تَحِلَّةَ» و عدم استفاده واژه «کفاره» و استعمال واژه «لَكَم»و عدم استفاده از «علیکم» نکات ویژه و مفاهیم مهمی را در بر دارد.
🔰واژه «تَحِلَّةَ » به معنای لغوی «باز کردن وگشودن» است و به معنای اصطلاحی «حلال شدن»است.
🔹برخی گمان کردند تحله به معنای کفاره است. اما اگر اول آیه و شان نزول آن و آیاتی که در باره سوگند هستند نگاه کنیم مشخص می شود بین تحله سوگند و کفاره فرق می کند .
🔹کفاره وقتی است که انسان سوگند بخورد برای ترک کارمکروه و یا انجام کار واجب و یا مستحب و یا انجام کار مباحی که انجامش دارای رجحان است آنجا سوگند محقق می شود و ترک آن کفاره دارد.
🔹در جایی که ترک و یا انجام کاری رجحان ندارد ترک و انجامش هم کفاره ندارد.
🔰لذا شکستن سوگند ممکن و جایز بوده و اگر انجام هم نمی دادند کفاره هم نداشت. لذا «تحله» بکار رفته نه کفاره
🔰تحِلَّةَ برای پیامبر(ص) واجب نبوده ولی در عین حال یک برده را آزاد می کنندو این سوگند حلال می شود. اگرچه در اینجا سوگند صدق نمی کرد.
♦️♦️قدْ فَرَضَ اللَّهُ «لَكُمْ» : نفرمود «علیکم» در جایی که «علیکم» بکار می رود تکلیف است و باید انجام شود اما در جایی که «لَكُمْ» است آنجا تکلیف نیست بلکه اختیاری بوده و حضرت مختار بوده
🔰مفسرین در کلمه «مَوْلَاكُمْ» عبارتهای مختلفی گفته اند: یعنی خدا مولای شماست یعنی حافظ شماست و یا خدا کمک شماست . یعنی به معنای حافظ و ناصر
🔰🔰علامه طباطبایی مولی را به معنای سرپرستی قرار می دهند؛ یعنی خداوند کارهای شما از نظر قانون و هدایت بر عهده دارد و تدبیر می کند و الذی یتولی تدبیر أمورکم این با آیه تطابق دارد
🔰خداوند راه حلال شده سوگند را بیان می کند چون راه تدبیر امور به دست ایشان است
💎در آیه 78 سوره حج مویدی است که نشان می دهد مولی به معنای نصیر نیست بلکه اینها قوام معنای مولی هستند.
🔰قاعده و قانون کلی این است که همواره ذیل آیه با متن و مفهوم آیات ارتباط تنگاتنگی دارد . خداوند متعال حلال کردن سوگندها را بیان کرده و او علیم و حکیم است. هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ
🔹علیم است خدا می داند چه چیزی به صلاح انسان است.
🔹حکیم است یعنی کارها بر اساس حکمت و حکیمانه بدون حساب و کتاب نیستو این حکمت هم بر اساس علم الهی است.
🔹 این حکمت هم به سود خود انسانهاست چون خداوند از همه چیز بی نیاز است.
#اخبار_مدیریت
#تفسیر_سوره_تحریم
#رمضان
#روابط_عمومی
#مدیریت_حوزه_علمیه_خواهران_استان_زنجان
@whc_znj