┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🕌يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ ۖ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ ۖ وَصَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَكُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ ۗ وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا ۚ وَمَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُولَٰئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۖ وَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ(۲۱۷) بقره 🔰ترجمه (ای پیامبر) از تو راجع به جنگ در ماه حرام سؤال کنند، بگو: گناهی است بزرگ، ولی بازداشتن خلق از راه خدا و کفر به خدا و پایمال کردن حرمت حرم خدا و بیرون کردن اهل حرم از آن (که مشرکان مرتکب شدند) نزد خدا بسیار گناه بزرگتری است و فتنه‌گری، فساد انگیزتر از قتل است. و کافران پیوسته با شما مسلمین کارزار کنند تا آنکه اگر بتوانند شما را از دین خود برگردانند، و هر کس از شما از دین خود برگردد و به حال کفر باشد تا بمیرد چنین اشخاص اعمالشان در دنیا و آخرت ضایع و باطل گردیده، و آنان اهل جهنّمند و در آن همیشه (معذّب) خواهند بود. (۲۱۷) 🕌آیه مسجدی تفسیر سوره بقره - آیه‌ی ۲۱۷ مراد از کلمه «فتنة» در آیه، شرک، شکنجه، امتحان وبلوى‏ است. در تفاسیر شیعه و سُنّى آمده است: رسول اکرم (ص) شخصى را به نام عبداللّه بن جحش به همراه هشت نفر با نامه‏اى براى کسب اطلاعات از کفّار و مشرکین فرستاد،امّا بعد از ملاقات، درگیرى پیش آمد و در این بین رئیس گروه مقابل کشته شد و دو نفر از آنان به اسارت درآمده و اموالشان مصادره گردید. این حادثه در اوّل ماه رجب که از ماه‏هاى حرام است واقع شده بود، در حالى که این گروه گمان کرده بودند که آخر جمادى‏الثانى است، نه اوّل رجب. به هر حال این قتال اشتباهاً در اوّل رجب صورت گرفت و کفّار این موضوع را دستاویز قرار داده و شایع کردند که مسلمانان احترام ماه‏هاى حرام را نگه نمى‏دارند. در برابر این تبلیغات دشمنان، قرآن جواب مى‏دهد که گرچه جنگ در ماه حرام واقع شده، ولى این قتال به اشتباه از سوى مسلمانان صورت گرفته است، در حالى که شما مشرکان به عمد مرتکب گناهانى شده ‏اید که مجازات آنها به مراتب از قتال در ماه حرام بیشتر است. بنابراین شما با داشتن سابقه‏ ى آن همه جنایت و رسوایى وارتکاب گناهان بزرگ، نباید این عمل اشتباه را دستاویز قرار دهید. حبط عمل مرتد در دنیا، به این است که از فوائد اسلام محروم مى‏ شود. زیرا کیفر او، جدایى از همسر مسلمان، محرومیّت از ارث، قطع رابطه با مسلمانان، خروج از حمایت اسلام و در نهایت قتل است. و حبط عمل او در آخرت، محو تمام کارهاى خیر اوست. «حبطت اعمالهم فى الدنیا والاخرة» از سنّت‏ هاى ابراهیمى رایج در میان عرب قبل از اسلام، احترام گذاشتن به چهار ماه رجب، ذى ‏القعده، ذى ‏الحجّه و محرم بود که در این ماه ها، به هیچ جنگ و قتالى نمى‏ پرداختند. اسلام نیز این سنّت را امضا کرد و قتال و درگیرى در این ماه ها را تحریم نمود. ✅پیام ها ۱💠 به شبهات، پاسخ مناسب بدهید. «یسئلونک... قل» ۲💠مسجد الحرام واهل آن، احترام ویژه دارند. «المسجد الحرام واخراج اهله منه اکبر» ۳💠 تعیین اهمیّت گناهان، بدست خداوند است. «اخراج اهله منه اکبر، الفتنة اکبر...» ۴💠 سلب امنیّت، مهمّ‏تر از قتل است. «والفتنة اکبر من القتل» ۵💠 لازم است آرزوها، هدف‏ ها و تلاش‏ هاى دشمن خود را بشناسیم. «ولایزالون یقاتلونکم حتّى یردّوکم عن دینکم» ۶💠 هجوم دشمن، توجیه کننده‏ى کفر و ارتداد شما نیست. «ولایزالون یقاتلونکم... ومن یرتدد منکم...» ۷💠دشمنان، همواره در کمین هستند وارتداد و کفر و پشت کردن به دینتان را مى‏ خواهند وبه غیر آن راضى نمى‏ شوند. آنها دنبال پیروزى موقت نیستند، بلکه مى‏ خواهند فرهنگ و مکتب شما را از بین ببرند. «حتى یردّوکم عن دینکم» ۸💠حسن عاقبت، ملاک ارزش است. چه بسا مسلمانانى که کافر مرده ‏اند. «فیمت و هو کافر» ۹💠 ارتداد، داراى آثار دنیوى و اخروى است. «مَن یرتدد منکم... حبطت اعمالهم فى‏الدنیا و الاخرة» ۱۰💠- ارتداد، مایه‏ ى حبط کارهاى نیک است. «من یرتدد... حبطت اعمالهم» ۱۱💠- ارزش ایمان و عقیده تا جایى است که اگر ایمان رفت، اعمال صالح نیز حبط مى‏ شود. «مَن یرتدد منکم... حبطت اعمالهم» 🕌آیات مسجدی ۱۱@laylatolghadrnoor