✅بررسی مسئله بنای ساختمانی بر قبور صالحان از دیدگاه قرآن، حدیث و تاریخ: نوشتاری از استاد هادی سروش 🔹 حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش در نوشتاری به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع آورده است: گرچه در دید اولیه شاید نوشتن و گفتن، در این موضوع تکراری باشد، اما از آنجا که معاندین شرک آلود بودنِ نیات خود را در کسوت توحید، مخفی می کنند و دائما اباطیل خود را تکرار می کنند، برماست که سخن حق را نیز تکرار کنیم. ساختمان و بنای بر قبور صالحان و اولیاء از سه منظر کاملا قابل تثبیت است. از نظر قرآن در جریان نزاع میان مسیحیان و مشرکان در مورد اجساد اصحاب کهف، برخی گفتند مقبره، یا دیواری جلوی درب غار آنها ساخته شود: «فَقَالُوا ابْنُوا عَلَیهِمْ بُنْیانًا» (کهف/۱۸، ۲۱) تا از دید مردم مخفی بمانند. برخی دیگر پیشنهاد دادند تامسجد و معبدی بر روی قبور آنان ساخته شود. «لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیهِمْ مَسْجِدًا». مهم این است در قرآن  اشاره‌ای به شرک‌ بودن بنا و یا مسجد اصلا نشده است. علامه طباطبائی در تفسیر المیزان می گوید‌: تصمیم بر آن شد که مسجدی بر روی قبور آنان ساخته شود. آیه دیگری داریم و معنای کلی دارد که مظاهر و مصادیق و نشانه های الهی باید مورد اهتمام باشد؛ «و من یُعظّم شعآئرَ اللهِ فإنّها من تقوی القلوب» (حج/۳۲) می باشد. در تفسیر مجمع‌البیان شعائر به معنای جایگاه عبادات است. که مناره؛ نشان است بر مسجد و محل عبادت، ونیز گنبد؛ نشان ازمکانی مقدس و مبارک است. بنابراین مزار اولیای الهی با گنبد وبارگاه از شعایر الهی است @laylatolghadrnoor 🏴با عرض تسلیت