✅سخنی با خواننده 💠سالیانی است که مباحث معرفت‌شناسی در مطالعات دینی، فلسفی، کلامی یا تفسیری و قرآنی برای خود جا باز کرده و ادبیاتی را پدید آورده است. ⏺گر چه هم‌چنان بسیارند کسانی که در این زمینه‌ها بحث‌های ژرف و گسترده‌ای انجام می‌دهند؛ اما آبشخور مباحث خود را نمی‌دانند و به‌درستی آگاه نیستند که در فرجام، ژرف‌اندیشی‌شان به چه حوزه‌ای باز می‌گردد. ♈️داشتن معرفت‌شناسی و مشتقات و زیرشاخه‌های درونی و گسترده آن، ازجمله « معرفت‌شناسی دینی »، البته در میان محققان و متفکران ایرانی و حتی مسلمانان غیرایرانی، دیرزمانی نیست که به شکل صریح و مستقیم شیوع یافته و مطالعات و تحقیقاتی را پدید آورده است؛ حال آنکه در دنیای جدید بر عالمان دینی فرض شمرده می‌شود که در گام‌های اولیه و در وهله نخست برای تدوین آیین‌نامه فکری و تأسیس منظومه دینی خود، به تعریف مشخص نظام معرفت‌شناسی دینی خود بپردازند و به‌ناگزیر باید توضیح دهند آنچه به عنوان معارف دینی بر می‌شمارند، معیار و حجیت خود را از کجا گرفته‌اند. به چه دلیل عینی بین‌الاذهانی می‌توان به قبول آنها پای فشرد. ✅همین‌طور تعارض و تزاحمی که میان این معارف و دیگر معارف بشری روی داده را چگونه می‌توان تحلیل کرد و آیا این تعارض‌ها ظاهری است یا تعارضی واقعی و نازدودنی. از سوی دیگر تنوع و تکثری که در این معارف می‌افتد را چگونه می‌توان بررسی کرد. آیا کثرت‌ها به نحوی جدی مشکل نیست یا شکاکیت در حوزه معرفت‌شناسی دینی را تداعی نمی‌کند ؟ ♈️اساسا معرفت‌دینی تا چه اندازه دینی است و تا چه اندازه بشری. آیا با دینی بودن آن ـ با توجه به هر معیاری ـ می‌توان بشری بودنش را نادیده انگاشت و اساسا تا چه حد عقل و تا چه اندازه تجربه دینی می‌تواند در تحکیم شالوده‌های معرفت دینی به عنوان مبنای اصیل تلقی گردد و آیا نمی‌توان میان « عقل‌گرایان » و « تجربه‌گرایان » در سرزمین معرفت‌شناسی دینی، به مصالحه و دادوستدی زاینده و سازنده دست زد ؟ 💠اینها و مقوله‌های بسیاری ازاین‌دست، پرسش‌هایی است که معرفت‌شناسی دینی را در این زمان به خود مشغول داشته و پژوهشگران و اندیشمندانی را به سوی خود کشانده است؛ هرچند آنچه بومی ایران شیعی است، در نسبت با آنچه در جاهای دیگر تولید می‌شود، نیازمند تقویت جدی است؛ ازاین‌رو توجه به آن آثار و بازگردان آن به زبان فارسی، گامی برای فربه‌سازی ادبیات معرفت‌دینی و غنای آن است. به همین منظور گروه فلسفه و کلام مرکز پژوهش‌های علوم اسلامی و انسانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان که تا کنون به گونه‌های مختلفی در این راستا حرکت کرده، به سهم خود می‌کوشد گامی هرچند کوچک در راستای بازشناسی و طرح بایسته مسائل معرفت‌شناسی دینی بردارد. ⏺در این مسیر، گاه با پی‌گرفتن مباحث عمومی معرفت‌شناسی و گاه با طرح مستقیم پرسش‌های معرفت‌شناسی دینی، به تعریف و اجرای پروژه‌هایی اهتمام داشته است. ❇️ترجمه کتاب The epistemology of religious experience با عنوان معرفت‌شناسی تجربه دینی از جمله آثار درخوری است که به طور مستقیم به یکی از مهم‌ترین حوزه‌های معرفت‌شناسی دینی پرداخته است؛ جایگاه ویژه تجربه دینی در تقویم و پشتیبانی از باورهای دینی که یکی از بدیع‌ترین عرصه‌های معرفت‌شناسی دینی است. ✳️نویسنده اثر پروفسور کیث یندل، که از فیلسوفان دین برجسته و بنام می‌باشد، با نگاهی بسیار دقیق و رویکردی نقادانه و البته با کمی دشوار نویسی به بررسی عالمانه آن پرداخته است. وی با ژرف‌بینی کم نظیر به پرسش‌هایی درباره تجربه دینی و نسبت آن با تجارب حسّی و تجارب عرفانی می‌پردازد و ظرفیت‌هایی که تجارب دینی برای اثبات و تاثیر باورهای دینی را دارند مورد تحلیل قرار دهد. 💠با خرید این اثر ارزشمند می توانید تمام متن را مطالعه کرده و دسترسی به تمام متن داشته باشید. 💠http://pajoohaan.ir/document/760