💢
معیار فهم

🔹 شخصی در محضر حاضر شد و این گونه خدا را حمد کرد که «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی عِلْمِهِ»؛ خدا را به نهایت علمش ستایش می ‌کنم. امام است است معیار میزان و شناخت است، خدمت امام رضا(علیه السلام) این گونه خدا را حمد کرد و مراد این است که خدا را به میزان علمش و به منتهای معرفتش ما ستایش می ‌کنیم حمد می ‌کنیم «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی عِلْمِهِ». 🔹 امام رضا(علیه السلام) به او فرمود که این گونه حمد نکن! چون بعضی ‌از اسامی خدا نهایت و پایان ندارد، علم خدا که پایان ندارد، قدرت خدا که نهایت ندارد، اگر می‌ خواهید خدا را به این عنوان حمد بکنی بگو: «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی رِضَاهُ» رضایت خدا منتها دارد، برای اینکه نسبت به کافر که رضایت خدا شامل نمی‌ شود! 🔹 رضایت خدا فقط شامل می ‌شود، پس رضایت منتها دارد محدود هست؛ ولی علم خدا که محدودیت ندارد. لذا اگر می‌ خواهید خدا را حمد بکنید، به آن دسته از اسامی خدا را حمد بکن که نهایت دارد «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی رِضَاهُ»، «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی إرادَته»، «الْحَمْدُ للهِ مُنْتَهَی بَسطه»؛ لذا اگر کسی گفت که «الحمد لله منتها علمه، منتها قدرته، منتها رحمانیته» این صحیح نیست. 🔹 لذا می ‌گوییم به عدد نعمت‌ های الهی، نمی ‌گوییم نعمت‌ های الهی محدود است! نعمت ‌های الهی که محدود نیست. «الحمد لله بعدد نعماتک»؛ خدایا به عدد نعمت ‌های تو، تو را سپاس می‌گزاریم. به حرمت این اسامی عزیز ـ إن ‌شاء الله ـ خدا را قَسم می ‌دهیم که همه ما را در مسیر هدایت و سعادت و عاقبت به خیری قرار بدهد. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/04/01 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi