🔰گزارش روز اول دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 🔅بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله علی الدوام الصلاة و السلام علی رسوله و اهل بیته الکرام ▫️باز خوانی عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی که در امتداد حرکت انبیا قرار دارد در آستانه گام دوم انقلاب امری ضروری و حیاتی است. البته باید توجه داشت که غرض از جریان شناسی جایگزین کردن آن با دانش نیست بلکه هدف جریان شناسی، طرح یک نقشه و بیان موقف ها و شخصیت های مهم برای سهل الوصول کردن دسته بندی و ارزشیابی است. ▫️سیمای کلی مباحث جریان شناسی عقلانیت اجتماعی را می¬توان در سه سطح چارچوب بندی کرد 1-تعریف عقلانیت اجتماعی ومفهوم شناسی 2-تطورات این مفهوم به خصوص در دنیای غرب 3-گونه شناسی عقلانیت ▫️برای تحقیق در این سه سطح از دو سبک و روش می توان استفاده کرد. در روش نخست که سبک متداول است ابتدا چارچوب های نظری مدرن، فهم و سپس براساس آن صورت بندی مدرن، به بازخوانی تراث اسلامی اقدام می شود. درحالی که در روش دوم که امثال شهید مطهری در پی به کار گیری آن بودند با تحقیق در تراث به صورت بندی مفهومی برآمده از آن خواهیم رسید و درنهایت میان صورت بندی اسلامی و مدرن به قضاوت می پردازیم. ▫️ایجازی از مطالب گام اول ◾️عقلانیت مصدر جعلی از عقل است و به حسب استعمال بر امر در نسبت با عقل و یا امر محصول عقل دلالت می کند. ◾️در نظر حکمت اسلامی عقل فصل ممیز انسان است که از یک سو تمایز ساز انسان از سایر حیوانات است و از سوی دیگرافق گشا و تعالی بخش گرایش ها و خواسته ها است. ◾️عقل یک حقیقت واحد متحد با نفس است که مشکک و ذو ابعاد است به همین جهت فهم معنای آن در یک کلام نیازمند بررسی هم نشینی و جانشینی (تعدد دال و مدلول) است. ◾️برای عقل به صورت عام می¬توان دو کار ویژه کلی نام برد که هر کدام در اموری خاص متعین می¬شوند الف- کار ویژه ادراکی ادراک واقعیت و معانی شبکه سازی معرفت سنجش و داوری آینده بینی و تفکر در باب آینده ب- کار ویژه تدبیری حد شناسی و کنترل قوی محاسبه گری و بهره وری از سرمایه ها فعال کردن اراده و ساخت جهان ◾️فطرت که همان میل و گرایش به کمال مطلق و تنفراز نقص است جهت بخش به عقل و راهبر زندگی است. ◾️در انسان و پیرامون آن سه جهان محقق است. الف- جهان واقعیت ب- جهان ذهن ج- جهان اجتماع ◾️عقل در نسبت با هر کدام از این سه جهان به یک نحو قابل تعریف است. در نسبت با جهان واقعیت درک کننده و فاهم است. در نسبت با جهان ذهن دانش آفرین است (حکمت های نظری وعملی). و در نسبت با جهان اجتماعی -مبتنی بر معانی جهان اول و دوم- سازنده است. ◾️بر این اساس سه معنا ازعقلانیت می¬توان ارائه کرد الف- دریافت حقایق و تصویر سازی از واقعیت (عقلانیت نظری) ب- تصویر سازی از آینده مطلوب و زندگی بهتر (عقلانیت اجتماعی) ج- روش مدیریت و به کار گیری بهینه ابزارها برای رسیدن به مطلوب (عقلانیت ابزاری) 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha