2⃣ اینکه استاد عزیز ، ترجمه نوجوان را برای غلام قبول کردند ، به خاطر قراینی است. اگر عزیزان در قرآن مثال می آورند که بله ، مثلا غلام به نوزادی به نام حضرت یحیی هم صدق می کند، به خاطر وجود قرینه ابتدای تولد، کاملا مشخص است، اما در این روایت، به قرینه تقابل این غلام با نفس زکیه، قطعا نمی تواند نوزاد یا طفل معنا شود. اینجاست که دوستان عزیز باید مباحث قرینه یابی در حدیث را خوب بخوانند و فقط با فرهنگ لغت رجوع کردن نمی شود نظر داد. لغت جیش آل فلان هم به خاطر قرینه جیش سفیانی، نمی شود به یک فرد تطبیق کرد. اینقدر بحث قرینه یابی مهم است 3⃣اینکه استاد ، آل فلان را به بنی عباس معنا کردند، کاملا صحیح است، اگر دوستان عزیز ، تقریبا همه روایات امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در باب مهدویت را بخوانند، کاملا متوجه می شوند که به خاطر شرایط تقیه، نمی شد در همه جا اسم بنی عباس برده شود. طبق نقل استاد، حتی علامه مجلسی هم همین تعبیر بنی عباس را پذیرفته. ( علامه مجلسی در کتاب مرآت العقول، تمام احادیث کتاب کافی را شرح و تفسیر کرده که این عزیزان برای درک بهتر این روایت باید باید به این کتاب رجوع کنند تا درستی حرف استاد را ببینند). اتفاقا خود علامه در آخر تفسیرش می فرمایند که این نشانه از نشانه دور از ظهور است، نه نزدیک!!! 4⃣ استاد در انتها درباره جوابیه بنده حقیر هم فرمودند که " مطالب حضرتعالی هم صحیح است " خدا را شکر می کنم که سال هاست شاگری اساتید بزرگ مرکز تخصصی مهدویت همچون استاد نصوری و استاد شهبازیان را می کنم و این تحلیل و جوابیه ای که داده بودم، درست بود، بنده در ابتدای هر 4 کتابی که در زمینه مهدویت تالیف کرده ام، از این بزرگواران نام برده ام که شاید اندک تشکری باشد از زحمات کثیر آن ها. 5⃣ باز هم در انتها از همه عزیزان می خواهم که در نظر بگیرند برای تفسیر یک روایت آن هم در زمینه مهدویت، باید چند علم را داشته باشند. مرور تقریبی اکثر روایات مهدوی برای به دست آوردن فضای حدیثی و بستر صدور و سبب ورود روایت علم رجال علم درایه الحدیث علم فقه الحدیث بررسی قرینه های حدیثی و هم خانواده های حدیث 6⃣ دوستان باور کنند بحث مهدویت ، بسیار تخصصی است که امروزه در حوزه علمیه، سطح 4 آن (دکتری) تدریس می شود ، اینقدر ها هم ساده نیست که با تحلیل شخصی یا خواندن چند کتاب نظر داد. به همین خاطر است که مقام معظم رهبری فرموند: در مهدویت تا می توانید کار تخصصی کنید و از کارهای عوامانه و سطحی ، بپرهیزید. 🌺 در انتها باز هم تکرار می کنیم که ما هم عقیده داریم ظهور نزدیک است، اما با استدلال و دلیل که بارها گفتیم. نمی شود به خاطر امید دادن به مردم ، دست به هر روایت و هر تفسیری زد. به قول شهید مطهری، هدف وسیله را توجیه نمی کند. التماس دعا @ma_va_o