🔰بی‌توجهی به مادیات و دستمزد🔰 💠از مباحثی که اهل منبر و مادحین اهل‌بیت علیهم‌السلام با آن در ارتباط هستند، مسئله دستمزد (جبله) گرفتن در قبال وعظ، مدیحه‌سرایی، نوحه و روضه‌خوانی است که از دیرباز در بسیاری از مجالس مرسوم بوده است آنچه که در روایات مذموم و ناپسند معرفی شده است اکل و دین می باشد؛ به این معنا که هدف از بیان معارف دینی تنها رسیدن به امور مادی باشد نه جلب رضایت خداوند امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «الشِّيعَةُ ثلاثٌ : مُحِبٌّ وادٌّ فهُو مِنّا ، و مُتَزَيِّنٌ بنا و نحنُ زَينٌ لِمَن تَزَيَّنَ بنا، و مُستَأكِلٌ بِنَا الناسَ ، و مَنِ استَأكَلَ بِنَا افتَقَرَ». [۱] 🔸براساس این حدیث شریف، شیعه سه‌گونه است: آن کس که دوستدار ما و اهل مودت نسبت به ماست؛ پس او از ما اهل‌بیت محسوب می‌شود، و آن کس که خودش را به وسیله ما زینت می‌بخشد و ما زینت هستیم برای کسی که به وسیله ما خویش را زینت می‌بخشد، و آن کس که طلب أکل (کنایه از طلب دنیا) می‌کند به وسیله ما فقیر می‌شود. ❓ پرسش: ❓ 🔘بعضی مداحان منبری‌ها، وجوه زیادی را برای تبلیغ یا مدیحه‌سرایی طی می‌کنند. آیا شرعاً طی کردن وجه برای انجام تبلیغ یا مدیحه‌سرایی درست است؟ و توصیه حضرت‌عالی به این افراد چیست؟ ✉️پاسخ مراجع تقلید:✉️ 📝حضرت آیت الله تبریزی: (بیان تاریخ و خواندن شعر بر آنان واجب نیست، لذا می‌توانند پول بگیرند، ولی بهتر است در اموری که رابطه با دین و عقاید مردم دارد. تقدس آن را رعایت نموده و به هدیه و امثال آن اکتفا کنند، و کرم و سخاوت دهندگان امر دیگری است) . 📝حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی: (مانعی ندارد و بهتر است نسبت به این امور قبلاً تعیین قیمت نکند) . 📝حضرت آیت‌الله بهجت: (پسندیده نیست) . 📝حضرت آیت‌الله سیستانی: (مانعی ندارد اگرچه کار پسندیده‌ای نیست) . 📝حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی: (قرارداد حرام نیست، ولی این عمل شریف تبلیغ و مدیحه‌سرایی اهل‌بیت علیهم‌السلام سزاوار است بدون قرارداد باشد) 📝حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: (این کار شرعاً حرام نیست، ولی شایسته منبری‌های محترم و مداحان امام حسین علیه‌السلام نیست) . [۱]. الخصال، ج۱، ص ۱۰۳ ─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir