هشت­گانه طهارت چشم در کلام معصومین(علیهم السلام)! سوم 7. مصونیّت از گناهان از دیگر آثار چشم ‌پوشی کردن، مصونیت در برابر برخی گناهان است. امام علی(علیه السلام) می ‌فرماید: «لَیْسَ یَزْنِی فَرْجُکَ إِنْ غَضَضْتَ طَرْفُکَ»؛[11]‌ اگر چشم پوشی، زنا نمی ‌کنی!. و در شرح آیه «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ»؛[12] به زنان مؤمن بگو چشم را از حرام فرو بندند. می ‌فرماید: «وَ النَّظَرُ سَبَبُ إِیقَاعِ الْفِعْلِ مِنَ الزِّنَا وَ غَیْرِه»؛[13] و نگاه [به حرام]، باعث پیشامدهای حرام مثل زنا و... می ‌شود. 8. گریان نبودن در قیامت هر فردی که به روز حساب و فردای قیامت ایمان دارد، سعی می ‌کند به گونه ‌ای زندگی کند تا در آن سرا شادکام و شادمان باشد؛ حال یکی از راه‌ های رسیدن به شادمانی و گریان نبودن در قیامت، پرهیز از چشم‌ چرانی است. امام صادق(علیه السلام) می ‌فرماید: «کُلُّ عَیْنٍ بَاکِیَةٌ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِلَّا ثَلَاثَةً عَیْنٌ غُضَّتْ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ وَ عَیْنٌ سَهِرَتْ فِی طَاعَةِ اللَّهِ وَ عَیْنٌ بَکَتْ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ»؛[14] همه چشم ‌ها در قیامت، گریان است؛ جز سه چشم: چشمی که از حرام پوشیده شده باشد؛ چشمی که برای اطاعت خدا شب ‌زنده ‌دار باشد، و چشمی که در دل شب،‌ از ترس خدا بگرید. راهکار: استعاذه؛ بهترین راه ‌حل پناهندگی واقعی به خداوند و ذکر استعاذه از بهترین راه ‌های حفظ از فحشا و منکرات از جمله چشم‌ چرانی است. حضرت یوسف(علیه السلام) در لحظات حساس عرض می‌ کرد: «مَعَاذَ الله»؛[15] پناه بر خدا!!!. قرآن کریم با اشاره به ماجرای حضرت یوسف(علیه السلام)و زلیخا می ‌فرماید: «وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ رَبِّهِ کَذلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصینَ»؛[16] «[آن زن] آهنگ یوسف کرد [تا از او کام بگیرد] و یوسف نیز اگر برهان پروردگارش را ندیده بود، آهنگ آن زن می‌ کرد. بدین ‌سان [خود را به او نمایاندیم] تا گناه و زشت کاری را از او باز گردانیم؛ زیرا او از بندگان ما بود که برای ما خالص شده بود. همچنین هنگامی که آنها او را به زندان تهدید می ‌کردند به درگاه خدا عرض کرد: «پروردگارا! زندان برای من از چیزی که اینان مرا به آن فرا می‌ خوانند محبوب‌ تر است: «وَ إِلاَّ تَصْرِفْ عَنِّی کَیْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَیْهِنَّ وَ أَکُنْ مِنَ الْجاهِلینَ»؛[17] و اگر نیرنگ شان را از من برنگردانی به آنان گرایش می‌ یابم و از نادانان خواهم شد. پس پروردگارش، دعای او را مستجاب کرد و نیرنگ زنان را از او برگردانید: «إِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ»؛[18] آری او همواره شنونده [و مستجاب کننده سخن بندگان خویش] و به حالشان آگاه است. این جمله پایانی آیه، دلالت دارد که عنایت الهی، مخصوص حضرت یوسف(علیه السلام) نیست و همواره و برای همگان است؛ نظیر آیه: «وَ کَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ»[19] که دال بر عمومیت داشتن لطف الهی است. 📚منابع [11]. شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، چاپ اول، ج 20، ص324، ح 715. [12]. نور / 31. [13]. وسائل الشیعة، شیخ حر عاملی، مؤسسه آل‌البیت(، ج 10، ص 300؛‌ بحار الانوار، ج 93، ص52. [14]. الکافی، کلینی، دار الحدیث، قم، 1429 ق، ج 2، ص482؛ بحار الانوار، ج 93، ص 333. [15]. یوسف/ 23. [16]. یوسف / 24. [17]. یوسف / 33. [18]. یوسف / 34. [19]. نساء / 88. ما همراه شوید و مطالب زیبا و جدید بخوانید!. 🌐Admin @hojjati_mohajerin به ما بپیوندید🌷🌷🌷♻ کانال:https://eitaa.com/manbar-moharram گروه:http://eitaa.com/joinchat/1976172574C764de743b2 ارتباط با مدیر کانال و گروه: تلفن📳:00989302867043