تفسیر/ جزء بیست و چهارم ✅ نزدیکی مرگ به انسان ⬅️ قال الله فی محکم کتابه : اَللّٰهُ يَتَوَفَّى اَلْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهٰا وَ اَلَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنٰامِهٰا فَيُمْسِكُ اَلَّتِي قَضىٰ عَلَيْهَا اَلْمَوْتَ وَ يُرْسِلُ اَلْأُخْرىٰ إِلىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَآيٰاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامى باز مى‌ستاند، و روحى را كه در [موقع‌] خوابش نمرده است [قبض مى‌كند]؛ پس آن [نفسى‌] را كه مرگ را بر او واجب كرده نگاه مى‌دارد، و آن ديگر را تا هنگامى معيّن بازپس مى‌فرستد. قطعاً در اين [امر] براى مردمى كه مى‌انديشند نشانه‌هايى است. زمر /۴٢ 👈١. تفاوت خواب و مرگ ♦️ سوال: چگونه خداوند خواب را مثل مرگ دانسته و در هر دو، نفس را از انسان می‌گیرد؟ ♦️ پاسخ: نفس با روح متفاوت است. آنچه در مرگ خارج می‌شود هم نفس است و هم روح است. با خروج روح نفس کشیدن و تحرک از بین می‌رود ولی با خروج نفس عقل و تشخیص (تمییز) از بین می‌رود. در خواب فقط خروج نفس است ولی روح باقی است. مجمع البیان، ج٨، ص ۴٠۴ 📌 نکته: مقصود از این روح، روح حیوانی است. 👈٢. نزدیک بودن مرگ این آیه شریفه با مقایسه مرگ و خواب می‌خواهد نزدیکی مرگ به انسان را به نوعی نمایش دهد تا از مرگ غافل نباشد. 📌اینکه نوعی مرگ هنگام خواب به سراغش آمده است و ممکن است خداوند اجازه برگشت روح را به او ندهد. 👈٣. کلامی از نهج البلاغه ♦️مَن تَذَکَر بُعد السفر استَعَدَّ هر کسی طول سفر آخرت را متذکر شود، خود را برای آن آماده می‌کند. تلنگر: عزیزان حاضر در جلسه همین الان 📌اگر به شما بگویند :  « سفر کربلا آماده است، بدون هیچ هزینه شما را می‌بریم. فقط باید تا یک ساعت دیگر حاضر شوید.» 📌این سفر موقت یک هفته‌ای را که همه عاشقان آرزو می‌کنند و چیزی جز لذت و عشق نیست، چند نفر حاضرند بروند؟ 📌غالب ما برای این سفر باید از قبل حاضر شویم، گذرنامه بگیریم، برنامه هایمان را لغو کرده و افرادی را وکیل خود قرار دهیم، قول‌هایی دادیم، آنها را که برخی سودهایی دارد باید لغو کنیم.. حال اگر این سفر یکساله باشد چطور؟ اگر برای سکونت دائم باشد چطور؟ 📌همگی شرایط و آمادگی های خاص خود را لازم دارد. حال برای سفری که جاودانه است چگونه غافل باشیم؟ ♦️ سفری که زمانش مشخص نیست و گرفتاری‌های زیادی در مسیر دارد طوری که امیر دو عالم بفرماید : «آه من قلّه الزّاد و طول الطّریق و بعد السّفر و عظیم المورد؛ آه از کمی زاد و توشه و طولانی بودن راه و دوری سفر (آخرت) و عظمت مقصد». نهج البلاغه، حکمت ٧٧ 👈۴. آمادگی امام برای مرگ یکی از بستگان امام خمینی(ره) نقل می‌کرد: امام خمینی(ره) به نوه‌اش «علی آقا» (فرزند خردسال حجةالاسلام و المسلمین احمد آقا) علاقه‌ی وافر داشت و همواره با او مأنوس بود و به او اظهار علاقه مخصوص می‌نمود، ♦️ اما چون از روایات اسلامی به ‌دست آورده بود که شیطان در لحظات آخر عمر، انسان را به ‌وسیله‌ی اشیاء مورد علاقه‌اش فریب می‌دهد، ♦️در روزهای آخر عمر على آقا را از خود دور می‌کرد و می‌فرمود: «نگذارید او به اطاقم بیاید» تا علاقه‌ی هر چیز از امور دنیا، از او دور گردد و در لحظات آخر عمر مبادا شیطان از همان راه وارد و موجب انحراف شود. آری مردان خدا و بیداردلان وارسته، کاملاً دقّت و مراقبت می‌کنند و بهانه به ‌دست شیطان نمی‌دهند. @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb