💢روایات، قضیه حقیقیه یا خارجیه؟ به مناسبت سالروز شهادت امام جواد(ع) ✍دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران 🔹روایات را باید یا می توان قضیه حقیقیه دید یا قضیه خارجیه و یا هر دو. ما معمولا نگاهمان فقط در حالت اول قرار دارد. 🔸در اینجا قصد داریم روایات امام جواد علیه السلام را با نگاهی مبتنی بر حالت دوم(قضیه خارجیه) نگاهی بیندازیم. در واقع ظاهر بیشتر روایات اگرچه به صورت قضیه حقیقیه هستند؛ اما خارج از دلالت کنایی تاریخی نیز نیستند. 🔹مبتنی بر این نگاه، وجود نوعی نفاق شدید در عصر امام جواد علیه السلام را باید به مجموع همه تحلیل هایی که تاکنون شده، اضافه کرد.‌ از جمله این روایت که: اَلْقَصْدُ اِلىَ اللّه ِ تَعـالى بِالْقـُلُوبِ اَبْلَغُ مِنِ اتْعابِ الْجَوارِحِ بِالْأعْمالِ، می تواند ناظر به همین شیوع اعمال منافقانه باشد. همچنین این حدیث: لاتَكُنْ وَليّا لِلّهِ فىِ الْعَلانِيّةِ، عَـدُوّا لَهُ فِى السِّـرِ. یا این روایت که: هَلْ عادَيْتَ لي عَدُوّا وَ والَيْتَ لي وَليّا. 🔸در راستای همین نفاق می توان به مخاطبانی اشاره کرد که حرف امام را به ظاهر می شنیدند و در باطن به آن تمکین نمی کردند. از جمله این حدیث معروف که: اَلْمُؤمِنُ يَحْتاجُ اِلى تَوْفيقٍ مِنَ اللّه ِ و َواعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ. 🔹تمام می کنم این بحث را به این روایت که فرمود: مَنْ اَصْـغى اِلى نـاطِـقٍ فَقَدْ عَبَـدَهُ، فَإنْ كانَ النـّاطِقُ عَنِ اللّه ِ فَقـَدْ عَبَدَاللّه َ، وَاِنْ كانَ النّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إبْلِيسَ فَـقَـدْ عَبَـدَ إبْـليـسَ. آری اینکه امام باشد و تو به سخن غیر امام تمکین کنی نتیجه اش جز بازی در زمین شیطان نیست. اما البته حقیقیه بودن این گزاره ها را نباید از نظر دور داشت. آری ما نیز نباید منافقانه با امام و رفتار و منشش برخورد کنیم. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir