به هر تقدیر چه بر اساس تَبایُن هستی، چه بر اساس تشكیك، خداوند سرآغاز سلسله است. امّا بر اساس نامتناهی بودنِ ذات أقدس إله كه لسان دعا همین لسان غیر متناهی بودن خداست، این چنین نیست كه خدا سر سلسله باشد. نسبت خدا به صادر اوّل و صادر آخر یكسان است. چون اصولاً حقیقت نامتناهی تفاوتی در ناحیه او نخواهد بود. به همه اشیاء در همه شرائط یكسان احاطه دارد. و اگر تفاوتی هست، از طرف گیرندگان است، نه از طرف دهنده. لذا در این دعا عرض میشود كه: خدایا! گناهان ما در دست توست. ما هم مقدور توایم . اگر بخواهی ببخشی، روی كَرم است و اگر بخواهی انتقام بگیری، روی عدل است. ما به طرف تو برمیگردیم، وگرنه لطف تو نسبت به همه ما عَلَی السَّواء است.
***تَتَحَبَّبُ إلَینا بِالنِّعَمْ وَ نُعارِضُكَ بِالذُّنُوب ***
خدایا ! تو خود را به عنوان دوست نسبت به ما نشان میدهی، با این كه همواره مهربانانه با ما رفتار میكنی! ما به عنوان دشمنی گناه میكنیم . خیر تو به طرف ما نازل است، شرّ ما به طرف تو سائل . یعنی آنچه فرشتگان به طرف تو ابلاغ میكنند گناهان ماست.
همواره یك فرشته كریمی است، سیّئات ما را به عرض شما میرساند، گرچه شما به ما و به فرشتهها از خود ما و فرشته محیط تری و عالمتری! ولی مع ذلك با همه این گزارشهای تلخ كه به عرضتان میرسد، مانع نمیشود كه شما ما را غرق نعمت نكنی، و آلاء و نعمتها را بر ما فاضلانه نریزی! چه قدر شما حلیمی، چه قدر شما بزرگواری، چه قدر شما از جهت مُبدع و محیط بودن كریمی! با این كه دائماً از طرف ما نقص، گزارش میشود، ولی همواره از طرف شما كمال و نیل و عطا به ما میرسد.
غَفَرَ اللهُ لَنَا وَ لَكُمْ وَالسَّلامُ عَلِیكُمْ وَ رَحمَهُ اللهِ وَ بَرَكاتُه
🌐
@Mabaheeth