#لغات |
#قرآن_کریم
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄
11 اَثاث: اسباب خانه.
⇦«اَثاثا وَ مَتاعا اِلی حینٍ» (80 / نحل)، یعنی: اثاث و متاع (وسایل مختلف زندگی) تا زمان معینی قرارداد.
در المیزان فرموده: مَتاع اعمّ از اَثاث است و به مطلق آن که مورد بهره است گفته می شود و مخصوص به اسباب خانه نیست.
(تکرار: 2)
┅───────────────┅
12 اَثَر: نشانه
☜ در قاموس باقی مانده شیئی گفته شده است.
به طور کلّی اثر عبارت است از علامت و نشانه ای که از چیزی یا از کسی باقی مانده خواه بنائی باشد یا دینی یا بدعتی یا جای پائی و یا غیر از اینها.
⇦ آن جا که آمده «اِنّا نَحْنُ نُحْیِ الْمَوْتی وَ نَکْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ» (12/یس)، یعنی: ما مردگان را زنده می کنیم و آنچه را از پیش فرستاده اند و تمام آثار آنها را می نویسیم ☜ مراد اعمال و کارها و سنّت هایی است که از انسانها باقی می ماند.
⇦ و در کریمه «اِنّا وَجَدْنا آباءَنا عَلی اُمّةٍ و اِنّا عَلی آثارِهِمْ مُقْتَدُونَ» (23/زخرف)، یعنی: ما پدران خود را بر مذهبی یافتیم و به آثار آنها اقتدا می کنیم ☜ مراد طریقه است؛ یعنی پدران خود را بر دینی
و طریقه ای یافتیم و ما آثار و باقی مانده آنها که همان طریقه آنها می باشد را پیروی خواهیم کرد.
اَثَر را بعد و پشت سر نیز معنی کرده اند.
⇦ موسی درباره قومش به خدا عرض می کند «هُم اُوْلاءِ عَلی اَثَری» (84/طه)، قوم من پشت سر من اند یعنی آن هفتاد نفر به راهی که من پیموده ام قدم خواهند گذاشت و در «طور» به من خواهند رسید. (تکرار: 12)
┅───────────────┅
13 اثَرَ، یُؤثِرُ: برگزیدن و اختیار کردن.
⇦ مثل «وَ آثَرَ الْحَیوةَ الدُّنْیا» (38 / نازِعات)، یعنی: زندگی دنیا را برگزید. (تکرار: 4).
┅───────────────┅
14 اَثْل: درخت گز.
⇦«ذَواتَیْ اُکُلٍ خَمْطٍ وَ اَثْلٍ» (16 / سباء)، دو باغ با میوه های تلخ و درختان شوره گز.
(تکرار: 1)
┅───────────────┅
15 اِثْم:
گناه، خمر، قمار، کار حرام، (قاموس)
نام کارهایی است که از ثواب باز می دارند (مفردات)
💭 بنظر می آید که معنی اصلی اِثم، ضرر باشد.
⇦ در قرآن می خوانیم. «یَسْئَلونَکَ عَنِ الخَمْرِ وَ المَیْسِرِ قُلْ فیهِما اِثْمٌ کَبیرٌ وَ مَنافِعُ لِلناسِ وَ اِثْمُهُما اَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما» (219/بقره)، یعنی: از تو درباره خمر و قمار می پرسند، بگو در آن دو ضرری بزرگ و نیز منافعی برای مردم است ولی ضررشان از نفعشان بیشتر می باشد.
از مقابله اِثْم به منافع و اِثْمُهُما با نَفْعُهُما بدست می آید که معنی اصلی آن ضرر است؛ زیرا همیشه ضرر مقابل نفع است.
📖 در اَلْمَنار ذیل آیه فوق می گوید: اثم هر آن چیزی است که در آن ضرر و زیان باشد.
☜ در این صورت به گناه و قمار و خمر و مطلق کار حرام از آن جهت اِثم گفته شده که ضرر زنند و از خیر باز دارند.
⇦ اَثام در آیه «یَلْقَ اَثاما» (68/فرقان)، به معنی عذاب و عقوبت است. (تکرار: 35). معنی آیه: کیفرش را خواهد یافت.
┅───────────────┅
16 اثِم: گناهکار به ضرر افتاده.
⇦ «وَ مَنْ یَکْتُمْها فَاِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ» (283 / بقره)، هر که کتمان شهادت کند قلبش گناهکار است.
(تکرار: 3)
┅───────────────┅
17 اَثیمِ: صیغه مبالغه است.
⇦ «وَیْلٌ لِکُلِّ اَفّاکٍ اَثیمٍ» (7 / جاثیة)، یعنی: وای بر مردم دروغگوی بدکار. (تکرار: 7).
⇦ تَأْثیم: نسبت دادن گناه به دیگری است. «لا یَسْمَعُون فیها لَغوا و لا تَأْثیما» (25/واقعه)، یعنی: در بهشت نه بیهوده ای می شنوند و نه نسبت دادن گناه را به یکدیگر.
↻ کلمه اِثْم با سایر مشتقات آن 48 بار در قرآن به کار رفته است.
┅───────────────┅
18 اُجاج: آب شور که به تلخی زند.
⇦ «لَوْ نَشاءُ جَعَلْناهُ اُجاجا» (70/واقعه)، اگر می خواستیم آن (آب باران) را تلخ و شور قرار می دادیم.
(تکرار: 3)
━━━━━━•••••••••••••••••
#قرار_روزانه
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱
@Mabaheeth
╰───────────