خلاصه جلسه چهل و هفتم: ١٣٩٩/۵/١٨ ✔️چند تذکر: 🔹باید به قرآن به عنوان منبع تربیت نگاه کرد. چون قرآن عین کلام خداست. 🔹در احادیث به ما گفته اند که هدایت (که همان تربیت است) را از غیر قرآن نگیرید وگرنه گمراه می‌شوید. 🔹مبادا به اسم دفاع از عقل، محوریت سیره و قرآن را در بحث تربیت از بین ببریم! ✔️خروجی های تربیتی آیه 18 زمر: "الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ" (زمر، 18) شده ▫️گوش دادن به کلام خدا باید به قصد فهمیدن باشد. (یستمعون) ▫️استماع باید مستمر باشد، یعنی کسانی شامل هدایت الهی می‌شوند و در حلقه اولوالالباب قرا میگرند که یکی از کارهای مستمرشان در زندگی گوش دادن به کلام خدا و اهل بیت علیهم السلام باشد. (مضارع بودن یستمعون) ▫️استماع باید منجر به تبعیت بشود. (یستمعون القول و یتبعون...) ▫️اگر می‌خواهیم بچه‌ها تربیت دینی و تربیت عقلانی شوند، باید در حلقه "یستمعون القول" وارد شوند.(الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ) یعنی قبل از اینکه مفاهیم غیر دینی وارد ذهن بچه‌ها شود، باید مفاهیم معرفتی را به آنها آموخت. ✅ هر فعالیت دینی در جامعه ما باید با این گرایش باشد که بچه های ما اهل استماع باشند، استماعی که بعد از آن تبعیت باشد، تبعیتی که از أحسن است، احسنی که یکی از مصادیق آن ولایت است. یعنی استماع باید منتهی بشود به ورود به حلقه ولایتمداران. ❗️نتیجه تربیتی تفسیر مشهور این آیه که می‌گوید منظور از قول، حرف‌های مختلف است این است که بچه‌ها را در معرض افکار مختلف قرار می‌دهیم، به اسم آزاداندیشی. در حالی که برای تربیت دینی بچه‌ها، باید ابتدا، معارف وحیانی را وارد ذهن و دل بچه ها کرد. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd