خلاصه جلسه چهل و نهم: 1399/6/15
✅ یکی از وجوه ربوبیت خداوند بحث هدایت است. هدایت الهی همان راهی است که نقشه تربیت انسان را در مقابل او میگذارد. تربیت در مسیر حقیقی، یعنی دستیابی به هدایت الهی.
✅ هدایت تعبیر دیگری از تربیت است و با توجه به آیات و روایات به دو شکل هدایت عمومی و هدایت خصوصی است. هدایت عمومی همان قواعد عام است و هرگاه ما به آن ها عمل کردیم، خداوند به صورت خاص زمینه هدایت خصوصی را برای ما فراهم میکند.
✅ در مورد هدایت خصوصی باید گفت که انسان نمیتواند بدون آن مسیر بندگی را طی کند و این امر مستلزم ارتباط همیشگی و دائمی هدایت کننده با هدایت شونده است.
✅ از نکته های مهم تربیت این است که من بدانم در چه زمانی و در چه مکانی و تحت چه شرایطی، باید چه کاری را انجام دهم تا این عمل مرا در مسیر رشد و تعالی قرار دهد.
✅ برای اثبات هدایت خصوصی در قرآن به دو آیه استناد کرده و آن ها را بررسی میکنیم:
✔️ در دو آیه ۱۷ سوره محمد "وَالَّذِينَ اهْتَدَوْا زَادَهُمْ هُدًى وَآتَاهُمْ تَقْوَاهُمْ" و آیه ۷۶ سوره مریم، واژه زیاد کردن هدایت، اشاره به هدایتی خاص برا عدهای خاص است که بعد از هدایت عمومی به ایشان داده میشود.
✔️ همچنین در آیه ۶۹ سوره عنکبوت خداوند به صراحت به سبل یعنی راههای مختلف برای رشد اشاره میکند که برای هر فرد متفاوت است و حتی گاهی ممکن است در تضاد با هم باشند.
✔️ تعبیر "لنهدینهم" در این آیه اشاره به تأکید و استمرار در نشان دادن راه دارد که البته شامل کسی میشود که تلاش میکند.
✅ علاوه بر قرآن در بخشی از روایات هم به این هدایت خصوصی اشاره شده است:
▫️امیر مؤمنان علی علیه السلام در نهج البلاغه با اشاره به آیات ۳۶و۳۷ سوره نور بعد از شمردن نعمت های الهی فرمودهاند، خداوند در دورانهای مختلف از جمله دورانی که پیامبری نبوده، بندگانی خاص دارد که در فکرشان با آنها نجوا میکرده و با عقلهایشان صحبت میکرده است.
این عبارت به هدایت خصوصی بسیار والایی اشاره دارد.
▫️روایت "من عمل بما علم کفی بما لم یعلم: اگر کسی به چیزی که میداند عمل کند، خداوند آنچه را که نمیداند به او عطا میکند" نیز بسیار واضح و آشکار به هدایت خصوصی اشاره دارد.
✅ به هدایت خصوصی باید در کنار تدبیر خصوصی پرداخت تا بتوان به زوایایی از تربیت ربوبی دست یافت.
▫️شیخ صدوق نیز در کتاب توحید خود به روایتی اشاره دارد که خداوند میفرماید: بعضی ازبنده های مؤمن من هستند که ایمانشان به صلاح نمیرود مگر اینکه او را فقیر کنم و.... مگر اینکه او را ثروتمند کنم و.... مگر اینکه به او سلامتی بدهم و..... مگر اینکه او را بیمار کنم....همانا من تدبیر بندگانم را انجام میدهم چون به قلوب آنها آگاهی دارم" و این عبارت اوج قله تدبیر و هدایت الهی است.
✅ خداوند دست بنده مؤمن را میگیرد و در مسیر بندگی قرار میدهد. پس تدبیر و هدایت به دست خداست و این باور باید در وجود ما نهادینه شود.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳با ما همراه باشید.
🆔
@mabaniroshd