خلاصه جلسه پنجاه و سوم 1399/7/12 ✅ خداوند به صورت عمومی، از طریق ولی خود همه انسان‌ها را به راه راست دعوت کرده است، یک دعوت یا هدایت عام که مسیر آفرینش را به همه عالم نشان داده؛ و در صورتی انسان‌ها را مؤاخذه می‌کند که راه، نشان داده شده باشد و عده‌ای تخطی کرده باشند. ✔️از طرفی از جانب خداوند متعال هدایت تنها به هدایت عام خلاصه نشده و برای هر فردی هدایتی خاص با راهبری خاص در نظر گرفته شده است و این فقط نشان دادن راه نیست، در واقع دست گرفتن و بردن است. ✅ بسیاری از اتفاقات زندگی ما نتیجه هدایت خاص است که اگر با این دید به آن نگاه کنیم، این نوع هدایت ویژگی هایی خواهد داشت: 1️⃣ ما همیشه خود را تحت تدبیر خداوند می‌بینیم. 2️⃣ از کنار همه اتفاقات زندگی چه مطابق میل و چه بر خلاف میل خود، به راحتی عبور نمی‌کنیم. 3️⃣ از آنجایی که می‌دانیم خداوند به صورت خصوصی تدبیر زندگی ما را بر عهده گرفته و گاهی بر اثر تخطی از هدایت عام، ما را رها می‌کند، در توجه به هدایت عام دقیقتر عمل می‌کنیم. 🍃داستان حضرت موسی علیه السلام در جریان‌های مختلف زندگی، نمادی از هدایت خاص خداوند است که باید با این دید به آن پرداخت. 🔹حدیث بسیار مهمی داریم که نامه امام صادق علیه السلام به اصحابشان بوده و تأکید زیادی بر توجه به آن شده است، در پایان این حدیث اشاره به هدایت خصوصی شده است: "بدانید که وقتی خداوند اراده خیر بنده ای را می‌کند، سینه اش را برای اسلام وسیع می‌کند و وقتی این شرح صدر را به بنده داد زبانش را به حق گویا می‌کند." ✔️ یعنی خدا وقتی هدایت کسی را به صورت خصوصی بدست می‌گیرد، هم اعضا و جوارح ظاهری او را و هم اعضای درونی او را تدبیر می‌کند، به زبانش می‌گوید این را بگو، به قلبش می‌گوید دلت را به این ببند، توفیق عمل به او می‌دهد و... . ✅ تربیت از این زاویه یعنی عمل کردن به دستورات خدا برای قرار گرفتن در مسیر هدایت خاص الهی. ✔️ اگر برای کسی اهمیت هدایت خصوصی و خطرناک بودنِ واگذار شدن و رها شدن به حال خود، مشخص شود و بداند که می‌شود به جایی رسید که تک تک اتفاقات زندگی را به خدا سپرد تا او تدبیر کند و اگر ایمان بیاورد به این ارتباط، که اگر می‌خواهی مشمول هدایت خاصه شوی باید به قوانین عمومی که خدا برای همه انسان‌ها قرار داده درست عمل کنی، یک جلوه جدیدی از هدایت عمومی برای مردم مشخص می‌شود و از آن حالت عادی بیرون می‌آید و فوق‌العاده حساس می‌شود. آن وقت است که می‌فهمیم "گناه نکنید" و "واجبات را انجام دهید"، یعنی توفیق هدایت خصوصی را از خودتان نگیرید. 🔹امام صادق علیه السلام در حدیث دیگری فرمودند که خداوند فرمود: من بنده مؤمنم را به سمتی متمایل نمی‌کنم مگر اینکه خیر او در آن جاست، پس باید به خیر و سرنوشتی که برای بنده‌ام در نظر گرفته‌ام راضی باشد. ✅ اگر ما بحث هدایت الهی را خوب مطرح کنیم، بعد از آن به بحث مهمی به نام قضا و قدر می‌رسیم و آن وقت است که می‌فهمیم بحث قضا و قدر بیش از آنکه مفهوم کلامی باشد، یک مفهوم تربیتی است. ✔️ قضا و قدر عبارت دیگری از آن هدایت خاص الهی برای بنده هاست. خداوند مقدر می‌کند که بنده با چه کسی ازدواج کند و بچه او در آینده چه کسی باشد و... تمام این ها مصادیق هدایت خاصه الهی برای بنده است. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd