🌀ماموریت انبیاء، تربیت انسان در همه ابعاد 🔰امام خمینی (ره) 🔺روز بعثت روزى است كه خداى تبارك و تعالى، موجود كاملى كه از او كاملتر نيست و نمى‏ شود باشد مأمور كرد كه تكميل كند موجودات را، انسانها را كه ابتداءً يك موجود ضعيف ناقص هست، لكن قابل اين است كه ترقى كند، انسان را مترقى كند. 🔺ابعاد انسان، ابعاد همه عالم است و اسلام براى تربيت انسان در همه ابعاد است. برداشتهاى مختلفى كه از اسلام شده است به حسب نظرهاى مختلفى كه صاحب نظرها داشتند و بينشى كه داشتند، بسيار اختلاف هست و هيچ كدامش نرسيده است به حدى كه اسلام را بشناسد يا انسان را بشناسد يا رسول اكرم را بشناسد يا عالَم را بشناسد، همه‏ شان در يك سطح محدود هستند. 🔺چه بسا اشخاصى كه خيال مى ‏كنند كه پيغمبر اكرم كه آمده است، يا ساير انبيايى كه خداى تبارك و تعالى فرستاده است، براى اين است كه مردم را از اين ظلمها و بى ‏عدالتيها و امثال اين نجات بدهد و مأموريت همين است كه عدالت ايجاد كند در اجتماع و در افراد و مأموريت به همين قدر بيشتر نيست. 🔺چه بسا اشخاصى كه اقتصاد را يك مسئله با اهميتى تلقى مى‏ كنند، مأموريت انبيا را محدود به اين بكند، كه اينها آمده‏ اند مردم را به يك شكم سير و يك زندگى رفاه برسانند و همين است مأموريت انبيا. 🔺و چه بسا اشخاصى كه به حسب ديد عرفانى كه دارند، بعثت انبيا را محدود مى ‏كنند به اينكه براى بسط معارف الهى است و غير از اين بعثت چيزى نيست. و همين طور فلاسفه يك طور فكر مى ‏كنند. فقهاى اسلام، ... ملتها يك طور فكر مى‏ كنند، روشنفكرها يك طور فكر مى ‏كنند و مؤمنين هم هر كدام به يك نحو فكرى دارند و همه قاصرند از رسيدن به‏ آنچه كه هست. 🔺اين روايتى كه وارد شده است: مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ، اين به ما مى ‏فهماند كه انسان آن طور موجودى است كه اگر شناخته بشود، شناسايى خدا با اين است؛ نسبت به هيچ موجودى اين مطلب صادق نيست. ربّ انسان را كسى نمى ‏تواند بشناسد الّا اينكه خودش را بشناسد و خودشناسايى كه دنبالش خداشناسى است حاصل نمى ‏شود مگر براى كُلّ اولياى خدا. 🔺و گمان نبايد بشود كه اسلام آمده است براى اينكه، اين دنيا را اداره بكند، يا آمده است فقط براى اينكه مردم را متوجه به آخرت بكند، يا آمده است كه مردم را آشناى به معارف الهيه بكند. محدود كردن، هر چه باشد خلاف واقعيت است. انسان غير محدود است و مربى انسان غير محدود است و نسخه تربيت انسان كه قرآن است غير محدود است؛ نه محدود به عالَم طبيعت و ماده است، نه محدود به عالَم غيب است، نه محدود به عالَم تجرد است، همه چيز است. 📚صحیفه امام، ج۱۲ ص۴۲۲ @madarezirak