💠 ختم قرآن و هدیه به امام زمان در روایتی على بن مغيرة گويد: به امام کاظم علیه السّلام عرض كردم: پدر من از جدّ شما ‏پرسيده از ختم قرآن در هر شب، و جدّ شما فرموده بودند: هر شب ختم کن، و به او عرض كرده بود: در ماه رمضان چطور؟ فرموده بود: بله در ماه رمضان؛ و پدرم ‏چنين بود كه چهل بار قرآن را در ماه رمضان ختم می‌كرد و من نيز پس از پدرم (به همين اندازه‌) ختم مي‌كنم ‏گاهى بيشتر و گاهى كمتر، به اندازه فراغت و شغلم و به اندازه نشاط و كسالت، و چون روز عيد فطر شود يك ‏ختم آن را هديه به رسول اکرم صلی الله علیه و آله می‌كنم، [و يكى را هديه به امير المؤمنين عليه السّلام] و يكى را هديه به حضرت فاطمه عليها‌السّلام، و همچنين براى هر يك از ائمه علیهم‌السّلام تا برسد به شما كه براى هر يك، يك ختم را هديه می‌کنم، و تا به‌حال چنين كرده‌ام، براى من در برابر اين عمل چه پاداشى هست؟ حضرت فرمودند: پاداش تو اين است كه روز قيامت ‏با ايشان باشى، گفتم: اللَّه اكبر! اين است پاداش من؟ تا سه بار فرمودند: آرى.‏ (الکافی؛ ج٢؛ ص۶١٨) 🔹 آیت الله العظمی شبیری زنجانی: در رابطه با این روایت نکته مهم این است که علی بن مغیره ختم قرآن را به امام وقت خویش هدیه می‌کند در حالیکه امامش زنده می‌باشد، و عمل او مورد تایید و تقریر امام علیه‌السلام ‏می‌شود. از همین روی خواندن قرآن و اهداء ثواب آن به وجود مقدّس امام زمان عجّل الله فرجه الشریف، یکی ‏از آداب منتظران در زمان غیبت ذکر شده است. البّته لازم به ذکر است که براساس روایات مأثور از اهل بیت علیهم السّلام، تلاوت قرآن باید همراه با تدبّر و ‏تأمل در آیات باشد. برخی از اصحاب مانند ابوبصیر که در ماه رمضان در یک شب ختم قرآن داشتند را امام ‏صادق علیه‌السّلام نهی فرمودند و ابوبصیر را به تأمل در آیات قرآن فرا خواندند. (الکافی؛ ج۲؛ ص۶١٧) @madras_emb