«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۲
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
-------------------------------------
«مِنَ اَلْوَالِدِ اَلْفَانِ اَلْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ...»
✅انسان برای آنکه بتواند در بستر عالم مادّه و طبیعت زندگی کند،نیاز به موجودی بهنام«نفس»دارد.
✅نفس انسان،کانون شرارتها،افراطها و تفریطها میباشد که دائماً در جستوجوی لذّتگرائی است.
✅خدای متعال برای کنترل این نفس سرکش،در وجود انسان موجودی بهنام«عقل»را آفرید که منشاء تمامی خوبیها و کمالات است؛بنابراین این نفس است که نیازمند به تهذیب و اصلاح دارد و ما چیزی بهنام تهذیب عقل نداریم:
🟩...وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ اَلْعُقُولِ...(خطبهی ۱)
✅نفس در همان ابتدای خلقت جسمانی انسان در وجود او فعلیّت دارد(لااقل در موضوع خوردن)؛این همان بار سنگینی است که بر دوش عقل برای رهائی از هواهای نفسانی میباشد:
🟩...وَ كَمْ مِنْ
عَقْلٍ أَسِيرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِيرٍ...(حکمت ۲۹۱)
✅انبیاء علیهمالسلام چون برای هدایت بشریّت و تربیّتِ آنها مبعوث شدهاند،عقلشان در همان بدو تولّد بالفعل است و دارای هواهای نفسانی نیستند؛این همان سرّ معصوم بهدنیاآمدن انبیاء علیهمالسلام است.
✅اخلاق یعنی تهذیب از افراط و تفریط نفس
✅نفس بهگونهای آفریدهشده که بسیار انعطافپذیر(اثرپذیر) است.
✅«قلب انسان»،کانون ادراکات و دگرگونیهاست؛این اثر تهذیب نفس یا افراط و تفریط آن در قلب مینشیند؛بنابراین
نفس جایگاه اخلاق است:
🟩اَلْقَلْبُ مُصْحَفُ اَلْبَصَرِ(حکمت ۴۰۹)
🔺سرّ اینکه اسلام عزیز اجازه نداده که به هر صحنهای نگاه کنیم همین است و ...
✅اگر نفس تأثیرپذیر نبود،اخلاق و تکامل اتّفاق نمیافتاد.
✅نفس انسان از هر عملی که انسان(سهوا یا عمدا)انجام بدهد تأثیرپذیریاش را خواهد داشت؛این اثر ولو هرچند کوچک هم باشد روزی خود را ظاهر خواهد کرد:
🟩وَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِما السَّلاَمُ :مَا زِلْتُ مَظْلُوماً مُنْذُ وَلَدَتْنِي أُمِّي حَتَّى إِنَّ عَقِيلاً كَانَ يُصِيبُهُ رَمَدٌ فَقَالَ لاَ تَذُرُّونِّي حَتَّى تَذُرُّوا عَلِيّاً فَيَذُرُّونِّي وَ مَا بِي رَمَدٌ(بحارالأنوار،جلد ۲۷،ص ۶۲)
✅ورود به موضوع اخلاق بدون عوامل تولید آن بینتیجه است؛عوامل تولید اخلاق به دودسته تقسیم میشوند:
۱)قبل از تولّد
الف)عوامل مادّی:بزرگترین عامل به تغذیهی والدین برمیگردد.
ب)عوامل معنوی:حالات والدین
۲)بعد از تولّد
الف)عوامل مادّی:امور مهمی همچون تغذیه،مکان و محیط زندگی،لباس و آب و هوا...
ب)عوامل معنوی:نماز معیار است
✅گفته شد که نماز ناظر به حاکمیّت است و حاکمیّتها را باید با نماز سنجید؛بنابراین
حاکمیّتها را بههیچعنوان نباید بریده از اخلاق نگاه کرد؛حاکمیّتها اخلاقساز هستند...
و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت