🔰 قسمت پنجم🔰 سر چار تكبير: نمازگذار چون وضو ساخت و به نماز ايستاد در آغاز اذان چهار تكبير دارد و در اقامه نيز چهار تكبير دو در آغاز و دو در انجام. اين مطلب را در تقريب و استيناس ذهن به معنى بيت تذكر داده‌ايم ولى بايد در چار تكبير سرى نهفته باشد. بدان كه توحيد را به اعتبار مراتب وجود سه مرتبه است: 1⃣ اول توحيد عام است و آن را توحيد تصديقى گويند كه عوام تصديق كرده‌اند كه آفريدگار يك است و يگانه است. 2⃣ توحيد ثانى توحيد اهل استدلال است كه علماء به دليل عقلى بعد از ايمان انواع علوم را با يكديگر تطبيق و توفيق دهند و به معارضه و مجادله مقدمات نقليه و برهانات عقلی اثبات كنند كه صانع عالم جز يكى نمى‌باشد. 3⃣ اما مرتبه سيم كه توحيد اهل كشف است و اين آنست كه سالكان بعد از توحيد اول و ثانى، 🔸به تحليه مشغول گردند. 🔹و در لقمات احتياط بجاى آرند. 🔸و ترك لذات و شهوات نفسانى بگويند. 🔹و روى از شهادت انفس و آفاق بگردانند. 🔸و متوجه غيب آفاق و انفس گردند 🔹و چهار تكبير بر سر شش جهت عالم گويند. 🔸و خلوت و عزلت و دوام طهارت و مواظبت ذكر را شعار خود سازند. ⬅️ چندان كه: ▫️ آبگينه وجود ايشان از غبار كثافت پاك گردد. ▪️و عكس پذير شود. ▫️و نقوش اسرار ملك و ملكوت در آن ظاهر گردد. ▪️و نداى و اذا شئنا بدلنا امثالهم تبديلا در رسد. ▫️و خطاب قل جاء الحق و زهق الباطل در ملكوت اندازند. ▪️و از ملكوت اسفل به ملكوت اعلى ترقى نمايند. ▪️پس به عين اليقين معنى اين آيه را بينند كه سبحان الذى بيده ملكوت كل شى و اليه ترجعون و سرّ عرف ربه، او را روى نمايد.