سرمایه‌گذاری حزب حاکم هند بر مسلمانان «پس‌مانده» و «اقلیت» 💢«پس‌مانده» واژه‌ای فارسی است و به گروهی از افراد اطلاق می‌شود که عقب مانده‌اند و نتوانسته‌اند پیشرفت کنند. این واژه برای نخستین بار توسط علی انور انصاری، نماینده سابق مجلس و رهبر «آل اندیا پس‌مانده مسلم محاذ (جبهه مسلمانان پس‌مانده تمام هند)» در کتاب «نبرد مساوات» در اواخر دهه ۱۹۹۰ مفهوم‌سازی شد. از این نظر، پس‌مانده یک مقوله سکولار است که اشکال مختلفی از قشربندی اجتماعی را در خود جای می‌دهد. 💢علی انور، که خود یک مسلمان پس‌مانده به شمار می‌آید، در این کتاب ساختار سلسله‌مراتبی جوامع مسلمان در هند را برجسته می‌کند. او در این کتاب تلاش می‌کند تا نشان دهد چگونه مسلمانان به سه دسته اجتماعی طبقه‌محور تقسیم می‌شوند: اشرف (گروه‌های مسلمان خارجی که ترجیح می‌دهند خود را اصیل‌زاده یا طبقه بالا بخوانند)، اجلف (جماعت‌های مسلمان‌شده که در این سلسله‌مراتب کاستی پایین‌تر به حساب می‌آیند) و ارذل (معادل طبقه دالیت‌ها که محروم‌ترین مسلمانان هستند). گفتمان «پس‌مانده» در تقابل با طبقه اشرف هویت می‌یابد و با زیر سوال بردن این سلسله‌مراتب اجتماعی، مسلمانان هند را به نابودی کامل نظام کاستی فرا می‌خواند. 💢سال‌ها است که سرشماری کاست در هند انجام نشده است. طبق یک برآورد، ۱۵ درصد از کل جمعیت هند را مسلمانان تشکیل می‌دهند که از این تعداد حدود ۸۰ درصد را مسلمانان پس‌مانده تشکیل می‌دهند. با وجود اکثریت بودن، پس‌مانده‌ها، چه مسلمان و چه هندو، به ندرت نمایندگانی در جایگاه‌های اجتماعی و سیاسی مهم داشته‌اند. 💢حزب حاکم بهاراتیا جاناتا، سیاست قابل توجهی را در قبال مسلمانان پس‌مانده در پیش گرفته است. این حزب کاملاً بر مسئله طبقه‌بندی اجتماعی در میان مسلمانان تمرکز کرده تا وضعیت اسفبار پس‌مانده‌ها را برجسته کند. این در حالی است که مسلمانان پس‌مانده همواره بیشترین آسیب‌ها را از فشارهای حزب حاکم و هواداران آن علیه مسلمانان متحمل شده‌اند. 👈در وب‌سایت مفاز بخوانید 🆔@mafaz_news