اینستاگرام چگونه به معبد فرقهها تبدیل شد؟
روانشناسان، جامعهشناسان، دینپژوهان و دیگر متخصصان علوم انسانی تحقیقات وسیعی دربارۀ فرقهها انجام دادهاند:
⁉️بوز هرینگتون در مقالهای در آتلانتیک میگوید در قدم اول باید تفاوتی قائل شویم بین گروههای دینی بیخطر و گروههای افراطی. او روزنامهنگاری تحقیقی است که خود سالها عضو یک فرقۀ افراطی بود و بعد از آنها گسست و مطالعه دربارۀ سازوکار فرقهها را شروع کرد. از نظر هرینگتون، ممکن است هر گروهی دارای «عقاید عجیبوغریب» باشند و انواع و اقسامی از آیینهای جمعی را به جای آورند. اما فقط دستۀ کوچکی از این گروهها راهِ افراط را در پیش میگیرند و به فرقههایی خطرناک تبدیل میشوند.
⁉️فرقههای خطرناک معمولاً در چند خصیصه مشترکاند، از جمله اینکه در همۀ آنها به انحای مختلف با انتقاد و تردید دربارۀ حرفها و تصمیمات رهبران مخالفت میشود و از اعضا میخواهند تا اطاعتی بیچونوچرا از خودشان نشان بدهند؛ منزویکردن اعضا و مجازات آنها در صورت تمایل به ترک گروه خصیصۀ مشترک دیگری است که اهمیت زیادی در افراطیشدن گروه دارد و درنهایت تلاش برای ساختنِ هویتی جدید از طریق تغییر اسم اعضا، بیرونکشیدن آنها از مناسبات خانوادگیِ قبلیشان و ترغیب آنها به ستیزۀ فکری و رفتاری با عرفهای جامعه.
⁉️بدینترتیب نوعی نگرشِ سرسختانۀ «ما در برابر آنها» در این گروهها شکل میگیرد که میتواند اعضا را قانع کند تا علیه «دشمنان» خودشان به جنگ برخیزند. درمقابل، هر چه گروه بازتر باشد و تلاش نکند تا خدمت به فرقه را به یگانه وظیفۀ اعضای خود تبدیل کند، احتمال کمتری دارد که به افراطیگری کشیده شود یا به اعضای خود آسیبهای جبرانناپذیر بزند.
👈
ادامه مطلب را در وبسایت مفاز بخوانید
🆔
@mafaz_news