آیا ملحد میتواند اخلاق را بپذیرد؟
🔹الحاد جدید از زبان توهین در مواجهه با ایمان و مؤمنان و مقدسات استفاده میکند؛ شاخصه دیگر هم شخصیتمحوری در الحاد جدید است یعنی ریچارد داوکینز، سام هریس و ... شخصیتهای اصلی این الحاد یا اسبسواران الحاد جدید هستند.
🔹از آنجا که این دو شاخصه هر کدام امتیاز و معایبی دارد، تعریف سومی هم ارائه شده است که بر هر دو شاخصه قبل و مبانی آنان میپردازد و این تعریف درستتر هم هست؛ کتبی هم در این باره ترجمه شده است که از جمله میتوان به کتاب پندار خدا اثر داوکینز، شکستن طلسم اثر دنت، کتاب پایان ایمان، دین، وحشت و آینده خرد اثر هریس و کتاب خدا بزرگ نیست اشاره کرد. این کتب از کتابهای مهم در الحاد جدید است و مراجعه به آنها بر ای فهم الحاد جدید اهمیت زیادی دارد.
🔹پوزتیویسم، علمگرایی، و
#اومانیسم و ... از جمله مبانی این افراد در تبیین الحاد جدید است؛ اینها هیچ گزارهای جز گزارههای تجربی و تحلیلی را معتبر و علمی نمیدانند.
🔹ما دو گزینه بیشتر نداریم یا اخلاق نداریم یا اخلاق ما باید علمی باشد؛ از آنجا که نمیتوان اخلاق را به صورت کامل کنار گذاشت لذا ملحدان جدید توجیهات علمی برای اخلاق درست کردند. تبیین اخلاق به شیوه علمی به دو صورت در الحاد جدید صورت گرفته است؛
#الحاد جدید با تکیه بر دو الگو یعنی عصبشناسی و تکاملی تلاش کرده است اخلاق را توجیه کند؛ الگوی عصبشناسی توسط هریس و الگوی تکاملی هم توسط داوکینز انجام شده است.
🖇️
mafaz.ir/?p=63357
💥پایگاه خبری مفاز💥
eitaa.com/mafaz_news