💢گاندو و ما ادراک گاندو 🔸{نقطه عطف فیلم و سینما } سینمای ایران در چنبره نظام هالیوودی چنان از قله فساد و تزویر بالا رفته بود که اولین سخن ابر مرد تاریخ بشریت آقا روح الله خمینی در بهشت زهرا فرمودند :سینمای ما مرکز فحشاست. ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالفیم. ما با تلویزیون مخالف نیستیم، ما با آن چیزی که در خدمت اجانب برای عقب نگه داشتن جوانان ما و از دست دادن نیروی انسانی ماست، با آن مخالف هستیم و امروز سریال گاندو نشان داد صدا و سیما، سینما، فیلم سازی ایران اسلامی در گام دوم انقلاب به یک بلوغ فرهنگی رسیده است و این نقطه عطفی برای جریان فیلم و سینمای ملی و انقلابی ما می باشد. گاندو؛ نقطه عطف فیلم و سینما 1.آرمانگرای واقع بین بام فیلم های تولید شده در چله اول انقلاب یا در سرازیری سیاه نمایی و بزرگ نمایی چاله چوله های خرد بوده است و یا سفید نمایی و تبرئه نظام اسلامی از همه کژیها و فسادها! یا یک سرباز با اسلحه ژسه تمام لشکر عراقی ها را تار و مار می کرد و یا یک موشک بعثی ها،یک کشور را تسخیر می نمود! سریال گاندو؛ توانست از مرز آرمان گرایی مطلق و واقع بینی نامتوازن عبور کند و یک تصویر صحیح از جوانان غیور انقلابی با نگاه آرمانی و دریافت واقعیت های جامعه به نمایش بگذارد و مخاطبین را همراه سازد. 2. فیلمفارسی سینمای ایران در باتلاق فیلمفارسی ها از نفس افتاده است و توان برخواستن را ندارد. عشق های مثلثی، روابط چندنفره، پرداختن به مسائل کم اهمیت، کپی برداری از مدل های غربی و هندی، داستان های سخیف، حادثه سازی های تخیلی بی هدف؛‌ همه در بخش های فراوان فیلم های بعد از انقلاب هم نمایان بوده است که سریال گاندو با شجاعت و درایت موضوع ازدواج، عشق، زندگی را بدون فیلمفارسی سازی پردازش کرد. 3. تیم فکری عملیاتی فیلم توانسته بود تا دو برش جدی از انسانهای حوزه فکر و طراحی با آدمهای عملیاتی ایجاد کند. محمد و دوستانش در اتاق فکر و طراحی می نشستند و گفتگو می کردند و همزمان در آلمان و برلین و کردستان و افغانستان عملیات می کردند. انقلاب اسلامی دقیقا با همین نگاه موفق شده است و در ابعاد جهانی بروز و ظهور پیدا کرده است. 4.قهرمان سازی سینمای هالیوود با شخصیت پردازی افراد و کارکتر ها توانست در جهان مرد عنکبوتی، مردآهنی، هالک، را بعنوان قهرمانان در مخیله نسل پیش رو قرار دهد. سریال گاندو با ظرافت و دقت شخصیت محمد و دوستانش را یک قهرمان و مبارز با دانش کافی و تسلط به ابزار روز و زبانهای انگلیسی و فرانسوی وعربی معرفی نمود که جوانان یک قهرمان ایرانی مسلمان و شجاع را شناخته و ارتباط برقرار کنند. 5. سبک زندگی اسلامی ایرانی سریال گاندو با ژانر سیاسی امنیتی و پلیسی خود از موضوع خانواده و سبک زندگی اسلامی ایرانی غفلت نکرده بود و در همین مسیر نوع خانه ها، معاشرت ها،‌ روابط محمد و همسرش،‌ رابطه دوستان با همدیگر، رفاقت و صمیمیت،‌ رابطه مسجد و بسته های معیشتی و از همه مهمتر موضوع فرزند آوری را با یک شیب ملایم و درست در سکانس های فیلم گنجانده بود که برای مخاطب باور پذیر بوده است. 6. کادرسازی مدل تربیتی اسلام و انقلاب همان تربیت نیروی ورزیده و کار آمد در کنار شخصیت های پرتجربه و مو سفید کرده است. محمد توسط مافوق خود می آموزد و آن بازرس بخشی از ماموریت بازجویی افراد مهم را به او می سپارد. در سکانس کردستان محمد همین کار را با زیردست خود می کند و او را ماموری می کند تا با سفیر بنشیند و بازجویی کند. این همان کادرسازی حقیقی و تربیت نیرو است. 7. صعود رفاقت سریال گاندو خود را از میدان تئوری و کتاب به عرصه میدان عملی رساند و درس اخلاق رفاقت و صمیمیت و رشد همدیگر را نمایان ساخت. در این فیلم کسی با کسی رقابت منفی نکرد و زیر آب هم را نمی زدند بلکه تلاش می شد که با هم و در کنار هم و با حلقه کردن افکار همدیگر کار را به نحو احسن جلو ببرند و این همان صعود رفاقت بوده است. 8.دشمن قوی دشمن قوی است و محکم ایستاده است. کارگردان فیلم بدون تعصب به شناخت دشمن می پردازد و مخاطب را چنان متقاعد می سازد که دشمن حقیقی است و بسیار قوی و کاربلد است ولی نظام مقدس جمهوری اسلامی و سربازن گمنام امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف از همان ها نیز قوی تر و محکم تر و کار بلد تر هستند. این نگاه از ویژگی های ممتاز سریال می باشد. ✍سید جواد محمدزاده @mahammmadzadeseyedjavad