ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 ا❁﷽❁ا ◼️صیام (۵)- قسمت چهارم ☑️ ارکان روزه: ظرف زمانی 🔄 بیان شد که ماه مبارک رمضان؛ 🔹 شهر طهور 🔹 شهر نزول حضرت قرآن در لیلة القدر بصورت دفعی می باشد 🔹 که در آن " فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ " محقق می شود. 🔘 حضرت سلطان الرضا (علیه السلام) فرمودند: جُعِلَ الصَّوْمُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ خَاصَّةً دُونَ سَائِرِ الشُّهُورِ، لأَنَّ شَهْرَ رَمَضَانَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِي أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى فِيهِ الْقُرْآنَ؛ و فِيهِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ الَّتِي هِيَ‏ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ وَ فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ ... . 📓هداية الأمة إلى أحكام الأئمة عليهم السلام، ج ۴، ص ۲۳۶ ◀️ بسم الله الرحمن الرحیم حم وَ الْكِتابِ الْمُبين‏ إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرين‏ فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ (سوره مبارکه دخان، آیات ۱ الی ۳) ⬅️ براساس این کریمه شریفه در لیله ی مبارکه ی قدر ، يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكيمٍ است. 🔹 يفْرَقُ أى يعرف و يتميّز و يتجلّى كلّ أمر ذى حكمة. 🔹 در لیلة القدر همه أمر حکیم از یکدیگر متمایز می شود، یعنی کلّ أمر معروف می شود و هر امری از امر دیگر تفریق می شود، این مفارقت و تمایز در لیله ی مبارکه است که محققِ کثرت است. لذا برخی مفسرین، به قرینه "یفرق"، "حکیم" را به بسیط، تعریف کرده اند. 📓 قاموس قرآن، ج۲، ص ۱۶۵ ⏪ از اینجا سببیت لیلة القدر برای کلّ امر بدست می آید، چون اگر لیلة القدر نبود، کل أمر و همان حقیقت حضرت قرآن إلی الابد، هرگز دفعتا نازل نمی گشت. 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳