*⃣⚜️*⃣⚜️*⃣⚜️ *⃣⚜️*⃣⚜️ *⃣⚜️ ا❁﷽❁ا ⚜️اسم حضرت قرآن: فرقان ⬅️قسمت دوم 🔹یکی از اسامی حضرت قرآن، «فرقان» است: ✨تبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا (سوره فرقان، آیه ۱) 🔹در قسمت قبل بیان شد که وجه تسمیه قرآن به «فرقان»،‌ علاوه بر مفترق بودن آیات و سور، شأن «فاروق» بودن حضرت قرآن است؛ به این معنا که مفترقٌ بین الحقّ و الباطل است. 🔹در آیاتی که دو لفظ «قرآن» و «فرقان» در کنار هم ذکر شده ، در پاسخ به این سوال که چه ارتباطی بین «قرآن» و «فرقان» وجود دارد، حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) فرموده اند که منظور از قرآن،‌کل کتاب است ، اما «فرقان» تنها محکمات القرآن می باشند. 🔹چرا که شأن «فاروق» بودن حضرت قرآن تنها برای مومنین است که می توانند با نور ولایت، متشابهات را به محکمات ارجاع داده و حق را از باطل ،‌تمییز دهند. در نتیجه کل آیات در نزد ایشان محکم المعنا و واجب العمل خواهد شد. *⃣در این قسمت، معنای اسم «فرقان» را ادامه می دهیم. 🔹در برخی از آیات حضرت قرآن،‌ از ایتاء «فرقان» به حضرت موسی بن عمران (علی نبیّنا و آله و علیه السلام) نیز اشاره شده است: ✨و إِذْ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ وَ الْفُرْقانَ‏ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (سوره بقره، آیه ۵۲) ◽️سوال این است که منظور از فرقان در این آیات چیست؟ 🔹حضرت ابا الامام المنتظر امام حسن عسگری (علیه السلام) در تفسیر «فرقان» اعطا شده به حضرت موسی بن عمران (علیه السلام) فرمودند: ▫️و اذْكُرُوا إِذْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَ هُوَ التَّوْرَاةُ الَّذِي أَخَذَ عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ الْإِيمَانَ بِهِ، وَ الِانْقِيَادَ لِمَا يُوجِبُهُ، وَ الْفُرْقَانَ‏ آتَيْنَاهُ أَيْضاً فَرَّقَ بِهِ [مَا] بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ، وَ فَرَّقَ [مَا] بَيْنَ الْمُحِقِّينَ وَ الْمُبْطِلِينَ. ▫️منظور از کتاب،‌ تورات نازل شده بر حضرت موسی (عليه السلام) ،‌اما منظور از فرقان، چیزی غیر از آن بوده که سبب افتراق بین حق و باطل می شد. *⃣⚜️ *⃣⚜️*⃣⚜️ *⃣⚜️*⃣⚜️*⃣⚜️