┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
#نامه23
#سوأل: امام علی علیه السلام در وصیت نامه خود امر به عفو قاتل خود می کنند ، اما براساس تاریخ ابن ملجم قصاص شد . لطفاً توضیح بفرمایید.
#جواب:
✅ اولاً: عفو از دشمن همیشه به معنای عفو از قاتل هم نیست.
🔴حضرت در جاهای دیگری مثل
#حکمت11 فرمودند : وقتی بر دشمنت دست یافتی، بخشیدن اورا شکرانه ی نعمت قرار بده.
⏪این قاعده ی کلی یعنی در شرایط عادی بخشیدن کسی که دشمنی شخصی با شما داشته و شما بتوانید تلافی کنید ولی از او بگذرید این یک جور شکر نعمت قدرت است.
✅ثانیاً: اما اگر یک کسی دچار جنایتی بشود و خودش هم از نظر شخصیتی بر این جنایت و حق بودن این جنایت خودش مصر باشد ، این همیشه مشمول این نکته ی عفو نمیشود.
👈یعنی وقتی که مسئله اعتقادی_سیاسی میشود چه بسا قصاص کردن کسی در این تراز برای دیگران یک جور خط و نشان کشیدن و درس عبرت است .
⬅️ لذا ما در بعضی از جرم ها همینطور داریم .
👌حتی اگر مثلاً کسی شخصی را که دچار یک آسیبی توسط یک جانی شده، ببخشد آن جرم حکومتیش و جرم اجتماعیش را نمیتواند ببخشد فقط میتواند سهم خودش رو ببخشد.
♨️مثلاً کسی که در خیابان قمه کشیده و یک نفر را هم زده این دو جرم انجام داده:
🔹یکی جرم به شخص کرده که خب او میتواند ببخشد .
🔹ولی یک جرم اجتماعی هم کرده که قبح این ترساندن مردم و وحشت ایجاد کردن و اختلال در امنیت را میخواسته بشکند آن دیگر قابل بخشش نیست و حتماً باید مجرم و آن مقصر محاکمه و تنبیه بشود .
↩️شاید در ماجرای ابن ملجم ملعون با توجه به فضای سنگینی که خوارج در جامعه درست کرده بودند و داشتند با تبلیغاتی که از قرآن سوء استفاده میکردند خودشان را حامی و حافظ دین و امیر المؤمنین علیه اسلام را دشمن قرآن معرفی میکردند؛ این ضربه ای که به ابن ملجم خورد برای یک عده ی زیادی درس عبرت باشد و مایه ی وحشت که ممکن است به این چنین جنایتی مبتلا بشوند و به اینچنین عاقبتی دچار شوند.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄