بسم الله الرَّحمٰن الرَّحیٖم کراوات(پاپیون) و روسری در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر _ تالار وحدت کراواتی جهت إهداء به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آورده شد و کراوات و روسری را همانند هم دانسته به این که اگر کسی نمی خواهد روسری سر کند باید آزاد باشد همان گونه که در کراوات زدن و نزدن آزادی وجود دارد. همانند و مساوی شمردن کراوات و روسری را در فقه اسلامی «قیاس» می نامند که در اصطلاح منطقی آن را «تمثیل» نامیدند. با مثال این اصطلاح را معنا می کنم فرض کنید پرویز و پوریا فرزندان انوشیروان هستند آن گاه پرویز در دانش فیزیک به مقام ویژه رسید کسی بگوید پرویز که فرزند انوشیروان است به مقام ویژه در فیزیک رسید پوریا هم فرزند انوشیروان است به همان مقام ویژه در فیزیک رسید چون هر دو در فرزند انوشیروان بودن همانند هم هستند پس هر حکمی که در مورد پرویز می شود پوریا هم همان حکم را خواهد داشت. آیا عقل این گونه حکم کردن را می پذیرد؟ در سنن دارمی که از منابع حدیثی أهل سنت است و وسایل الشیعه که از منابع حدیثی شیعه است حدیثی وجود دارد که اولین قیاس کننده ابلیس بوده است این گونه قیاس ها، عمل ابلیسی است. آیا کراوات و روسری تفاوت دارند؟ قطعاً بله کراوات زدن تشبُّه به کُفّٰار است روسری سر کردن و پوشیده بودن زن حفظ کرامت انسان است نه تنها زن با پوشش کرامت خودش را حفظ می‌کند بلکه کرامت مردان هم مرهون پوشش زنان مسلمان است روسری بستن نمایش مسلمانی است روسری نماد مسلمانی است کراوات و پاپیون نماد جوبایدن و ترامپ است نماد شیادان انگلیسی و اروپائی است. اصلاً حرف بر سر روسری نیست که مسأله را این همه سبک کردند آن را با کراوات و پاپیون سنجیدند و مقایسه کردند بحث پوشش است بلکه بالاتر از آن بحث دستور و حکم خداوند متعال است کسی که پوشش را در حد کراوات زدن تنزل می دهد برای او حکم خداوند متعال با سنت و عرفیات غربی ها برابر است که حکم خداوند متعال را به سنت و عرفیات غربی ها تنزل داده است. سوء استفاده از یک جلسه عمومی یعنی جشنواره و ابراز باطنیات، جلوه ای از لطف خداوند متعال است که حقیقت افراد را بر ملا می کند آدم ها همیشه نمی توانند سرپوش بر باطن خودشان بگذارند در مقابل أهل ایمان به حقیقت افراد آگاهی پیدا کرده و با آگاهی از اسلام و مدافعان اسلام حمایت نمایند لذا ما جان خودمان را برای اسلام و دستورات خداوند متعال خواهیم داد از این که فردی خود باخته به مقایسه روسری و کراوات بپردازند در دفاع از احکام خداوند متعال کوتاه نخواهیم آمد. سرانجام پیروزی با أهل ایمان خواهد بود. یا علی عابدین مؤمنی استاد دانشگاه تهران ۱۴۰۲/۱۱/۱۷