🏝🏝🏝🏝🏝 درمحضر قرآن کریم : بسم الله الرحمن الرحیم الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ" آل عمران - ١٩١ همانها که خدا را در حال ایستاده و نشسته، و آنگاه که بر پهلو خوابیده‌اند، یاد می‌کنند؛ و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین می‌اندیشند؛ (و می‌گویند:) بار الها! اینها را بیهوده نیافریده‌ای! منزهی تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار! نکته ها: به فرموده ى امام باقرعلیه السلام، افراد سالم، نماز را ایستاده و افراد مریض، نشسته و افراد عاجز، به پهلو خوابیده، به جا آورند.[تفسیر برهان ج۱ص۳۳۳] پیام ها: - نشانه ى خردمندى، یاد خدا در هر حال است. «اولوا الالباب، الّذین یذكرون اللّه قیاماً و قعوداً و على جنوبهم» - اهل فكر، باید اهل ذكرباشند. «اولوا الالباب الّذین یذكرون ... و یتفكّرون» - ایمان بر اساس فكر و اندیشه ارزشمند است. «یتفكّرون فى خلق السموات و الارض ربّنا ما خلقت هذا باطلاً» - ایمان و اعتراف با تمام وجود ارزش دارد. نباید به اعتراف زبانى اكتفا كرد. «یتفكّرون... ربّنا ما خلقت...» - ذكر وفكر، همراه یكدیگر ارزش است. متأسفانه كسانى ذكر مى گویند، ولى اهل فكر نیستند وكسانى اهل فكر هستند، ولى اهل ذكر نیستند. «یذكرون... یتفكّرون» - آنچه سبب رشد و قرب است، ذكر و فكر دائمى است نه موسمى. «یذكرون» و «یتفكّرون» فعل مضارع اند كه نشان استمرار است. - شناختِ حسّى طبیعت كافى نیست، تعقّل و تفكّر لازم است. «یتفكّرون فى خلق السموات والارض» - كسى كه در آفرینش آسمان ها و زمین فكر كند، پى مى برد كه خالق هستى، پروردگار ما نیز هست. «یتفكّرون... ربّنا» - آفرینش بیهوده نیست، گرچه همه اسرار آن را درك نكنیم. «ماخلقت هذاباطلاً» - اوّل تعقّل و اندیشه، سپس ایمان و عرفان،آنگاه دعا و مناجات. «یتفكّرون... ربّنا... فقنا» - اگر هستى بیهوده و باطل نیست، ما هم نباید بیهوده و باطل باشیم. «ماخلقت هذا باطلاً... فقنا عذاب النار» - هستى هدفدار است، پس هر چه از هدف الهى دور شویم به دوزخ نزدیك مى شویم. «فقنا عذاب النّار» - قبل از دعا، خدا را ستایش كنیم. «سبحانك فقنا...» - ثمره ى عقل و خرد، ترس از قیامت است. «اولوا الالباب... فقنا عذاب النار» بر گرفته از تفسیر نور " التماس دعا " #####