هدایت شده از هیئت ثارالله زنجان
خلاصه بیانات حجت الاسلام طیبی پنجشنبه ۶ دی ۱۴۰۳ ۲۴ جمادی الثانی ۱۴۴۶ شَذَراتُ الْمِنبَر ـ﷽ـ موضوع منبر: استقامت در راه نصرت ولی خدا ما برای مقاومت‌های مقطعی به‌آسانی در صحنه هستیم اما برای مقاومت‌های استقامتی زندگی‌مان دچار چالش می‌شود امت حضرت موسی در مقابل فرعون مقاومت کردند در حالی که گمانشان این بود که این مقاومت تک مرحله‌ای است و بعد از مقاومت وارد مرحله توسعه و استراحت می‌شویم،اما وقتی به سرزمین مقدس رسیدند و حضرت موسی فرمودند که باید حاکم ظالم این‌جا را هم بیرون کنیم گفتند ای موسی تو و پروردگارت بروید و بجنگید ما همین‌جا می‌نشینیم در عمده تاریخ اسلام هم یاران اهل‌بیت با مقاومت‌های مقطعی مشکلی نداشتند اما از ناحیه استقامت دچار مشکل بودند وقتی وارد فضای استقامت شدیم دیگر هیچ مشکلی نداریم طبق آیه قرآن《الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا》کسانی ندای توحید سر دادند سپس بر این ندای توحید استقامت کردند 《تنزل علیهم الملائکة الّا تخافوا》 ملائکه بر آن‌ها نازل می‌شوند و دیگر نترسند بخش مهمی از استقامت مربوط به سبک زندگی انسان‌ها است استقامت زیاد مربوط به دانش دینی نیست که با چند منبر و کتاب بشود به آن رسید اگر سبک زندگی ما تغییر کند استقامت ما هم تغییر می‌کند البته موضوع استقامت به این معنی نیست که رفاه نباید در جامعه ایجاد شود رفاه اگر در جامعه‌ای بالا بیاید و در کنارش انفاق و عدالت هم باشد استقامت آسیبی نمی‌بیند اما اگر رفاه در جامعه‌ای بالا بیاید و در کنار آن مصرف و مصرف‌گرایی شکل بگیرد استقامت از بین می‌رود دستور اسلام برای تأمین رفاه این است که رفاه را براساس منابع قطعی تنظیم کنیم اما سبک اقتصادی غرب این‌گونه است که رفاه را براساس منابع اعتباری و وام تأمین می‌کند درنتیجه در مردم ذائقه مصرف ایجاد می‌کند سپس مردم برای تأمین این خواسته‌ها دست به دامان قرض و وام می‌شوند یکی از نتایج این نوع سبک زندگی این است که در سال‌های ابتدایی زندگی مشترک جوانان به‌جای خاطره سازی فقط به کارکردن صرف و پرداخت قرض و وام می‌گذرد که درنتیجه تاب‌آوری و تحمل را در مشکلات زندگی پایین می‌آورد زندگی مبتنی بر قرض به‌شدت امکان استقامت را پایین می‌آورد وقتی کسی با منابع اعتباری شروع به ایجاد رفاه می‌کند استانداردهای زندگی او به‌صورت سرعتی تغییر پیدا می‌کند و دائماً در آرزوی سطح بالاتر است به‌دلیل این‌که زندگی‌های ما در فضای ذائقه و مصرف وارد شده برای تأمین منابع این مصرف‌ها مجبور به قرض گرفتن هستیم و کسی که قرض و وام انباشته داشته باشد ذهنش متمرکز بر دغدغه‌های کلان دینی نمی‌شود و دائماً ذهن او درگیر قرض و دین است اسلام توصیه می‌کند که رفاه خودتان را براساس داده‌های قطعی تنظیم کنید این توصیه با کلید واژه قناعت بیان می‌گردد قناعت برای ریاضت نیست بلکه برای بالا بردن لذّت در زندگی است،قناعت بستر استقامت است. کسانی که بخواهند استقامت ما را بشکنند برای ما منبر و کلاس برگزار نمی‌کنند بلکه ما را دچار بازارهای مالی با مشغولیت فراوان در روز می‌کنند درحالی‌که ولی جامعه مدام ما را توصیه به فعالیتِ تولید می‌کند. مادی‌گرایی ما را دچار فردیت می‌کند و مکتب ولایت ما را به هویت جمعی می‌رساند،در مکتب مادی و فردیت امکان استقامت وجود ندارد کسانی که در امور مادی بخیل باشند در دادن خونشان هم بخیل خواهند بود برای مثال در ایام اربعین در نتیجه شکل گرفتن این فضای استقامتی و رسیدن مردم به هویت جمعی مردم از تمام سختی‌ها لذت می‌برند و سختی‌ها را به جان می‌خرند در راه جهاد باید استقامت داشته باشیم و کارهای مقطعی انجام ندهیم همین طور در راه جهاد تبیین نیز استقامت نیاز داریم استقامت ریشه در سبک زندگی ما دارد اگر استقامت نکنیم نمی‌توانیم به آرمان‌هایی که دنبال آن‌ها هستیم برسیم. 🍃 اللهم عجل لولیک الفرج 🍃 🏷 [ @sarallah_zanjan ]