وش آدمی، او را از یاد خدا غافل می کند
📓مائده/۹۱
اما در نوشیدن شراب بهشتی هیچ گونه زوال عقل و هوشی وجود ندارد 📓واقعه/۴۷
2️⃣ از آثار مهم نوشیدن شراب دنیوی، لغوگویی و بد و بیراه گفتن و گناه است
📓مائده/۹۱
اما شراب بهشتی هرگز چنین آثاری به دنبال ندارد
📓طور/۲۳
3️⃣در شراب دنیوی گونه ای از پلیدی وجود دارد
📓مائده/۹۰
اما شراب بهشتی طیب و طاهر است و از هر گونه پلیدی به دور است
واقعه/۲۱
4️⃣شراب دنیوی عملی شیطانی و منتسب به اوست
📓مائده/۹۰
اما شراب طهور و پاک بهشتی هدیه ای رحمانی و الهیست
📓واقعه/۲۱
✅توضیح بیشتر :
شراب، طبق آیات قرآن مجید دو نوع است: 1️⃣ پاک و حلال 2️⃣ نجس و حرام
در لسان آیات و روایات از شراب تعبیر به خمر نمودهاند و در کتب لغت نیز به این معنا اشاره شده است
الخمر: شراب یا هر شیره تخمیر شده و مستی بخش است
📚الرائد، ج ۱، ص۷۵۸
اصولا شراب در لغت از شرب به معنای نوشیدن مایعات است، چه از نوع آب باشد و یا نوشابه و یا آب میوهها و یا شربتهای حلال و سالم و یا مشروبات الکلی که از نظر اسلام حرام است. بنابراین هم نوشیدنیهای پاک، سالم، مفید و حلال را شراب میگویند و هم نوشابههای الکلی که مضر و از نظر اسلام حرام است
⛔ آشامیدنی حرام
شراب نجس و حرام:
شرابی است که مست کننده باشد و عقل را زائل کند و تحت تاثیر خود قرار دهد و مفاسد فردی و اجتماعی به دنبال داشته باشد، لذا این نوع از مشروبات، عملی شیطانی و رجس و پلید خوانده شده و دستور به اجتناب و دوری از آن داده شده است
قرآن مجید میفرماید:
ای کسانی که ایمان آوردهاید شراب (مایع مست کننده)، قمار، بتها و ازلام (نوعی بختآزمایی) پلیدند و از عمل شیطانند از آنها دوری کنید تا رستگار شوید
📓مائده ۹۰
و در جای دیگر میفرماید:
درباره شراب (مشروبات الکلی مست کننده) و قمار از تو سوال میکنند بگو: در آنها گناه و زیان بزرگی است و منافعی از نظر مادی برای مردم در بر دارد ولی گناه آنها از نفعشان بیشتر است
📓بقره ۲۱۹
✅ آشامیدنی پاک
شراب پاک و حلال:
منظور از این شراب بهشتی، آشامیدنی طهوری (پاکی) است که مانند شراب آلوده و شیطانی ، معصیتزا و جنونآفرین نیست و عقل و هوش انسان را مورد تاثیر قرار نمیدهد و مفاسد فردی و اجتماعی به دنبال ندارد، بلکه برای انسان، هوش، عقل، نشاط، عشق و صفا میآفریند شرابی است که هیچگونه غش، ناخالصی و آلودگی در آن وجود ندارد
چنان که قرآن در وصف آن میفرماید:
آن خمر و شراب، نه مایه فساد عقل است و نه موجب مستی میشود. 📓محمد ۱۵
و در جای دیگر میفرماید:
آن خمر و شراب موجب نه مایه فساد و ت حمل است و نه موجب مستی میشود
📓صافات ۴۷
و درجای دیگر با تعبیراتی زیبا، ویژگیهای شراب بهشتی را یادآور شده و میفرماید:
آنها از شراب (طهور) زلال دست نخورده و سربستهای سیراب میشوند مهری که بر آن نهاده شده از مشک است و در این نعمتهای بهشتی راغبان باید بر یکدیگر سبقت بگیرند این شراب آمیخته با تسنیم است همان چشمهای که مقربان از آن مینوشند
📓مطففین ۲۴
https://chat.whatsapp.com/CfpPDiesUjzGg0OM2KZpUg