✅امامت، انتصابی یا انتخابی؟🤔
(دو دلیل عقلی و جالب امام عسکری بر انتصابی بودن امام)
👈سعد بن عبدالله قمی، در تشرفی که خدمت امام حسن عسگری و امام زمان علیه السلام داشت، از امام زمان علیه السلام سوالاتی میپرسد که اصل حکایت آن دیدار
در فرازی از این سوال و جواب آمده است:
عرض كردم: به من خبر ده اى مولاى من که چرا مردم نمیتوانند خودشان برای خودشان امام اختیار کنند؟
فرمود: امام مصلح برگزینند، یا امام مفسد؟
گفتم: امام مصلح.
فرمود: آیا امكان ندارد كه برگزیدۀ آنها مفسد باشد؛ با توجه به اینکه كسى از درون دیگرى كه صلاح است و یا فساد مطّلع نیست؟
گفتم:آرى امكان دارد.
فرمود: علّت همین است و براى تو دلیل دیگرى بیاورم كه عقلت کاملا تسلیم شود:
بگو ببینم رسولان الهى كه خداوند متعال آنها را برگزیده و بر آنها كتاب فرو فرستاده و آنها را به وحى و عصمت مؤید ساخته تا پیشوایان امّتها باشند و از آنها بر برگزیدن شایستهترند چگونهاند؟ مثل حضرت موسى و حضرت عیسى علیهما السّلام، آیا ممكن است با اینکه عقلشان بیشتر و علمشان كاملترست، وقتی تصمیم به انتخاب بگیرند، انتخابشان بر منافق افتد در حالی که گمان میکنند وی مومن است؟
گفتم: خیر.
فرمود: این حضرت موسى كلیم الله است كه علیرغم وفور عقل و كمال علم و نزول وحى بر او، از اعیان قوم و بزرگان لشكر خود براى میقات پروردگارش هفتاد تن را برگزید، از کسانی که در ایمان و اخلاص آنها هیچ گونه شك و تردیدى نداشت؛ امّا منافقین را برگزیده بود؛
خداوند متعال مىفرمایند: «وَ اخْتارَ مُوسى قَوْمَهُ سَبْعِینَ رَجُلًا لِمِیقاتِنا: و موسی هفتاد نفر از قومش را برای میقات با ما برگزید» (اعراف/۱۵۵) تا آنجا که فرمود «لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى نَرَى اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ: هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد تا اینکه خداوند را آشکارا به ما نشان دهی؛پس به خاطر ظلمشان آنان را صاعقه گرفت» (بقره/۵۵)؛
و چون مىبینیم كه انتخاب کردن حتی از جانب کسی که خداوند وی را به نبوت برگزیده عملا به جای اینکه به اصلح تعلق بگیرد به افسد تعلق گرفت در حالى كه خودش مىپنداشت آن اصلح است، مىفهمیم انتخاب کردن سزاوار نیست مگر برای كسى است كه بر آنچه در سینهها و ضمایر افراد است آگاه باشد و تغییر و تحولات باطن افراد در محضر او رخ دهد و اینکه برگزیدن مهاجرین و انصار-جایى كه برگزیدۀ پیامبران به جاى افراد صالح افراد فاسد باشند- هیچ ارزشی ندارد.
📚كمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص۴۵۴-۴۶۵ (فراز مربوط به بحث در ص461-462)
#ڪانال ما را بہ اشتراڪ بگذارید👇
❣الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج❣
╭━═━🍃❀🌺❀🍃━═━╮
@maktab_ommeabiha
╰━═━🍃❀🌺❀🍃━═━╯