🍃💐°🍃💐°🍃💐°🍃💐° °💐🍃💐 🍃💐 💐° 💦بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ💦 💐 تفسیر سوره یوسف- آیه ۱۰ 🌹قَالَ قَآئِلٌ مِّنْهُمْ لَا تَقْتُلُواْ یُوسُفَ وَأَلْقُوهُ فِى غَیَبَتِ الْجُبِّ یَلْتَقِطْهُ بَعْضُ السَّیَّارَةِ إِنْ کُنْتُمْ فَعِلِینَ 🌷ترجمه 🍃🌸گوینده ‏اى از میان آنان گفت: یوسف را نکشید و (اگر اصرار به این کار دارید لااقل) او را به نهان ‏خانه چاه بیفکنید تا بعضى از کاروان‏ها (که از آنجا عبور مى‏ کنند) او را برگیرند. 🍂«جُبّ» به معناى چاهى است که سنگ‏چین نشده باشد. «غَیابت» نیز به طاقچه ‏هایى مى‏ گویند که در دیواره‏ چاه، نزدیک آب قرار مى‏ دهند که اگر از بالاى چاه نگاه شود، دیده نمى‏ شود. نهى از منکر داراى برکاتى است که در آینده روشن مى‏شود. نهى «لاتقتلوا» یوسف را نجات داد و در سال‏ هاى بعد، او مملکت را از قحطى نجات داد. همان گونه که آسیه، همسر فرعون با نهى «لاتقتلوا»، جان موسى را نجات داد و او در سال‏هاى بعد، بنى‏اسرائیل را از شر فرعون نجات داد. این نمونه روشن وعده الهى است که مى ‏فرماید: «و مَن احیاها فکانّما اَحْیا الناس جمیعاً» هر کس یک نفر را زنده کند، گویا همه مردم را زنده کرده است. 🌺پیام ها ۱- گاهى نهى از منکر یک فرد مى‏ تواند نظر جمع را عوض کند و بر آن تأثیر بگذارد. (یکى گفت: نکشید، ولى نظر جمع را تغییر داد) «قال قائل»* ۲- نام گوینده‏ سخن مهم نیست، محتواى کلام مهم است. «قال قائل...»* ۳- مرعوب اکثریّت و همرنگ جماعت نشویم. (یک نفر بود، ولى همرنگ جماعت نشد) «قال قائل لاتقتلوا»* ۴- اگر نمى‏ توان جلو منکر را به کلى گرفت، هر مقدار که ممکن است باید آنرا پایین آورد. «لا تقتلوا ... والقوه » ۵ - مشورت در کار ناپسند نیز راهگشا است، تا چه رسد در کارهاى خوب. (براى کشتن برادر مشورت کردند) «لاتقتلوا...»* ۶- براى مبارزه با فساد، گاهى دفع افسد به فاسد لازم است. (او را نکشید، در چاه بیندازید) «لاتقتلوا یوسف و القوه فى غیابت الجبّ»* ۷- در کنار نهى از منکر، جایگزین ارائه کنیم. (اگر گفتیم این کار را نکنید، پس بگوییم چه کار کنند) «لاتقتلوا... القوه فى غیابت الجبّ» 💐تفسیر سوره یوسف - آیه ۱۴ 🌹قَالُواْ لَئِنْ أَکَلَهُ الذِّئْبُ وَنَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّا إِذاً لَّخَسِرُونَ 🍃🌸ترجمه 🌷(فرزندان یعقوب) گفتند: اگر گرگ او را بخورد، با آنکه ما گروهى قوى هستیم، در آن صورت ما زیانکار (و بى کفایت) خواهیم بود. 🌺پیام ها ۱- گاهى بزرگ ترها از روى تجربه و آگاهى، احساس خطر مى‏ کنند، امّا جوان‏ ها به قدرت خود مغرورند و خطر را شوخى مى ‏گیرند. «ونحن عصبة» (پدر نگران، ولى فرزندان مغرور قدرت خود بودند.) ۲- قوى بودن، دلیلى بر امین بودن نیست. (برادران یوسف قوى بودند، «نحن عصبة»، ولى امین نبودند)* ۳- برادران از این که گرگ یوسف را پاره کند ابراز نگرانى نکردند ولى در برابر این که نیرومندى و قدرت آنان مخدوش گردد عکس العمل نشان دادند. «ونحن عصبة انّا اذاً لخاسرون»* ۴- اگر کسى مسئولیّتى را بپذیرد و خوب انجام ندهد، سرمایه، شخصیّت، آبرو و وجدان خود را در معرض خطر قرار داده و زیانکار خواهد بود. «لخاسرون» ۵ - ظاهر فریبى و ابراز احساسات دروغین، از دسیسه ‏هاى افراد دو رو و منافق است. (برادران در حضور پدر گفتند:) «انا اذاً لخاسرون» ۶- برخى براى رسیدن به اهداف شوم خود حتّى حاضرند از آبرو و شخصیّت خود صرف نظر کنند. «انّا اذاً لخاسرون»* 🍃🌸اللهم صل علی محمدوآله محمدوعجل فرجهم🌸🍃 ❣الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج❣ ╭━═━🍃❀🌺❀🍃━═━╮ @maktab_ommeabiha ╰━═━🍃❀🌺❀🍃━═━╯ 💐 🍃💐 °💐🍃💐 🍃💐°🍃💐°🍃💐°🍃💐°