#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
✳️ توفیق میان عقل و کشف و شرع در آثار صدرالمتألهين
🔰علامه طباطبايي
💢چنان كه از كلام صدرالمتألهين برمى آيد، وى در اواخر دوره اول زندگى علمى خود اين معنا را دريافته است كه نبايد طريق وصول به حقايق علمى و مخصوصاً در فلسفه الهى را به تفكر خشك و خالى كه سبك سير علمى مشائيين است اختصاص داد، بلكه شعور و ادراك انسانى كه مايه و پايه افكار كلى فلسفى است، چنان كه محصولى به نام تفكر و انديشه از راه قياسات منطقى بار مىدهد، نمونههاى ديگرى نيز به نام «كشف و شهود» و به نام «وجد» از خود بيرون مىدهد.
💢و چنان كه در ميان افكار قياسى چيزهايى پيدا مىشود كه هرگز انسان ترديد در اصابت و واقعنمايى آنها ندارد، همچنان در موارد كشف و شهود و همچنين در مورد وحى همان خاصيت پيدا مىشود.
💢و به عبارت ديگر، پس از آنكه به موجب برهان علمى، واقعبينى انسان مكشوف شده و به ثبوت رسيده كه ادراكات غيرقابل ترديد انسانى بيروننما بوده و او از واقعيت خارج حكايت مىنمايد، ديگر فرقى ميان برهان يقينى و كشف قطعى نخواهد ماند و حقايقى كه از راه مشاهده كشفى قطعى به دست مىآيند همانند حقايقى هستند كه از راه تفكر قياسى نصيب انسان مىشوند.
💢و همچنين پس از آنكه برهان قطعى صحت و واقعيت ثبوت و وحى را تأييد نمود، ديگر فرقى ميان مواد دينى حقيقى كه حقايق مبدأ و معاد را وصف مىنمايد و ميان مدلولات برهان و كشف، نمىماند.
💢صدرالمتألهين در نتيجه اين تنبّه و انتقال ذهنى، پايه بحثهاى علمى و فلسفى خود را روى توفيق ميان عقل و كشف و شرع گذاشت و در راه كشف حقايق الهيات از مقدمات برهانى و مطالب كشفى و مواد قطعى دينى استفاده نمود و اگرچه ريشه اين نظر در كلمات معلم ثانى ابىنصر فارابى و ابنسينا و شيخ اشراق و شمسالدين تركه و خواجه نصير طوسى نيز به چشم مىخورد، ولى اين صدرالمتألهين است كه توفيق كامل انجام دادن اين مقصد را پيدا كرد.
📚بررسي هاي اسلامي، ج2، ص: 16
#در_محضر_علامه
#فلسفه_و_عرفان
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
#مکتب_خانه_قرآنی_حکیم
http://eitaa.com/joinchat/1416102050C91856e8e20