بنده قبلا در خصوص یکی از دلیل های رأی دادن به جلیلی این پست را در خصوص حمایت مرحوم آیت الله مصباح یزدی رحمت الله علیه از دکتر جلیلی منتشر کردم ، و بیان کردم چون در سال ۹۲ هم جلیلی و هم قالیباف هر دو نامزد ریاست جمهوری بودند و با این حال آقای مصباح از جلیلی حمایت کردند پس گزینه ی اصلح جلیلی خواهد بود. چون رهبری مرحوم آقای مصباح را استاد فکر و ملجأ و مرجع قلمداد کردند. اما اخیراً یکی از عزیزان این فرمایش از رهبری را در خصوص فکر و کار سیاسی مرحوم آیت الله مصباح را برایم فرستاده که ظاهراً از بیان رهبری این گونه برداشت می شود که آیت الله مصباح غیر از امور سیاسی استاد فکر و مرجع مردم معرفی شدند. فرمایش رهبری 👇 یکی از کارهای مهم اندیشه‌ورزی است؛ توصیه‌ی من این است: بنشینید فکر کنید. شماها خوش‌استعدادید، خوش‌فکرید، میتوانید فکر کنید؛ بنشینید فکر کنید. البتّه فکر کردن راهنما هم لازم دارد، استاد فکر هم لازم دارد. بدون فکر اگر حرکت کنیم، حرکتها زیگزاگی و موجب رکود و موجب توقّف و موجب عقب‌گرد و امثال اینها خواهد شد؛ باید فکر کرد در همه‌ی زمینه‌ها که البتّه چند نفر از شما هم در صحبتهایتان گفتید. در سطح اداره‌ی کشور هم، فکر خیلی نقش دارد. حالا من به شما دانشجوها توصیه میکنم ــ حالا بحث مدیران جدا است ــ بنشینید روی مسئله‌ی فکر کار کنید. فکر «بایدها» و «نبایدها» را معیّن میکند، علم «واقعیّتها» را به ما میگوید، فکر «بایدها» را به ما میگوید، «نبایدها» را به ما میگوید؛ این خیلی حسّاس است. این فکر باید در مسیر درست قرار بگیرد؛ اگر چنانچه فکر را درست مدیریّت نکردید، ممکن است به راه خطا برود. حالا البتّه من کمتر اسم از افراد می‌آورم، [امّا] مرحوم آقای مصباح (رضوان ‌الله ‌علیه) یک استادِ فکر بود؛ البتّه ایشان کارهای سیاسی و فکرهای سیاسی هم میکردند، درباره‌ی آنها [یعنی] مسائل سیاسی بحثی ندارم، [لکن] درباره‌ی مسائل فکری یک راهنما و مرشدی بود که میتوانست مرجع و ملجأ باشد. این ‌جور آدمها لازمند که استاد فکر باشند؛ همچنانی که علم استاد میخواهد، فکر هم استاد میخواهد؛ این هم از این [مسئله]. حالا در مورد فکر دو سه نکته‌‌ی دیگر یادداشت کرده‌ام، [که چون] وقت میگذرد، عبور میکنم. ۱۴۰۱/۰۲/۰۶ بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان https://khl.ink/f/50102 https://eitaa.com/usul121/1268 -------------------------------------- باید عرض کنم اگر این فرمایش رهبری هم نبود باز هم ورود آیت الله مصباح در تعیین و تشخیص اصلح برای ما حجت نبود نه فقط آقای مصباح ، بلکه هیچ شخصیت دیگری هم اظهار نظرش برای ما حجت و ملاک نمی باشد. چون تشخیص اصلح تعیین موضوع حکم است و ما در تعیین موضوعات احکام اولا باید خودمان تشخیص دهیم و اگر خودمان تشخیص ندادیم باید به کارشناس آن موضوع مراجعه کنیم. به عنوان مثال وقتی دکتر به کسی می گوید روزه برایت ضرر دارد ولی یقین خود مکلف آن است که برایش ضرر ندارد در این صورت باید به تشخیص خودش عمل کند و روزه بگیرد. انتخاب اصلح هم همین جور است ، اگر کسی خودش یقین کرد که فلان آقا اصلح است باید به او رأی دهد هر چند فلان مرجع تقلید هم نظر مخالف او را داشته باشد چون ما در موضوعات مأمور به تقلید نیستیم. و به هر ایرانی واجد شرایط یک حق رأی داده شده و معنی این حق رأی این است که این یک واجب عینی است و خودت باید انجامش بدی مثل نماز می ماند که ما نمی توانیم نماز خودمان را بدیم دیگری بخواند پس رأی هم باید خودمان بدیم نه اینکه فقط به دهن این و آن نگاه کنیم و مطیع محض باشیم. قرار است در این انتخاب ها ما رشد کنیم. ما باید در ایام انتخابات به این مهم توجه داشته باشیم که صرف اینکه فلان سخنران بیت رهبری یا برنامه ی سمت خدا یا فلان سردار یا ... از آقایی حمایت کردند معنی اش این نیست که ما مکلف هستیم به تشخیص او عمل کنیم و حتماً باید به آن فرد رأی دهیم بلکه اگر دلیل حمایت از فلان کاندید را بیان کرده باشد صرفاً ما می توانیم از دلیل او بهره ببریم یعنی اگر دلیل او قانع کننده بود به او رأی می دهیم و اگر دلیلش قانع کننده نبود خیر. اما اگر افرادی که صرفاً کاندیدی را معرفی می کنند بدون این که دلیلی ارائه دهند در آن صورت رأی دادن به او برای ما دلیل شرعی ندارد مگر آنکه آنقدر به او اعتماد داشته باشیم که از گفته ی او برای ما یقین حاصل شود که فلان نامزد اصلح است حالا اینکه چرا رهبری مسائل سیاسی آقای مصباح را قید زدند دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که ممکن است یکی از آن ها عدم حمایت رهبری از یک جریان یا حزب سیاسی باشد، چون آقای مصباح یک حزب خاصی را تأسیس کرده بودند و دأب رهبری بر این است که از احزاب و جناح ها حمایت علنی و رسمی نکنند پس خواستند این قید را در امور سیاسی آقای مصباح وارد کنند تا شائبه ی حمایت آقا از احزاب مطرح نشود. محل اظهار نظر @maktubateman