مدارس امین
چند نکته و سوال پیرامون فرمایش ایشان ۱.آیا با این استدلال، قوامیت مردان به دلیل تغییر شرایط، منتفی می‌شود!؟ وقتی احکام صریح و فرازمانی قرآن، مربوط به زمان قدیم تفسیر شده و کنار گذاشته می‌شود، قرآن کریم را باید بوسید و کنار گذاشت چون همه آیات در شرایط آن زمان، نازل شده و شرایط فرق کرده است!! وقتی بشریت آن قدر مغرور می‌شود که از روزنه محدود فهم دهری و قیاس، آیات الهی را بفهمد و تفسیر نماید، نتیجه می‌شود نسخ و بایگانی آیات الهی. ۲.اگر قریب به اتفاق آیات الهی، دهری و متناسب آن شرایط بوده است، الان فی زماننا هذا احکام الهی را با شرایط کنونی چه کسی تعیین و بیان میکند؟ وحی که منقطع شده، امام زمان هم که غایب است، آیات و روایات هم که مربوط به زمان خودش بوده و قابل استناد هیچ فقیهی نیست، پس حکم خدا را چه کسی و مستند به چه متن و منبعی استنباط و در اختیار مردم قرار میدهد!؟ یعنی خداوند بعد از غیبت امام زمان، هیچ حجتی را برای اهل زمین نگذاشته و سفره دین را جمع کرده است!؟ و یا آنان را به نسخ و انقطاع از وحی الهی و رجوع به عقل و قیاس و استحسان و تدبیر علمای دین ارجاع داده است!؟ آیا با فهم و قیاس و استحسانات علمای دین که اهل سنت هم به آن مبتلا هستند، چیزی از دین باقی می‌ماند!؟ پس دین خاتم و پیامبر خاتم، با این فرض چه معنا و مفهومی پیدا می‌کند؟ ۳.بر فرض استدلال ایشان را بپذیریم و آیه قوامیت را فی زماننا هذا، منسوخ بدانیم،سوال پیش میآید که پس الان،قوّام در خانه و خانواده کیست!؟ هر دو!؟ هیچکدام؟ در کدام یک از جوامع امروز بشری ، قوام و حاکم وجود ندارد یا همه همزمان، قوام هستند که خانواده، دومین انها باشد. ایشان فقط نفی کرده و برای مدل جایگزین آن، فکری نکرده و مدلی پیشنهادی نمی‌دهد و الّا می‌دانست گزینه های دیگر، آن قدر مشکل دار و محکوم به شکست است که بهترین و مفیدترین و کم آسیب ترین آنها همین قوامیت مرد است!! ۴.ظاهرا ایشان فرقی بین ضرورت و شرایط عادی نمی‌گذارند. حضرت زینب «س» بیش از پنجاه سال عمر کرده است، غیر از واقعه عاشورا که ایشان اسیر است و چاره ای جز حضور در مجلس مردان ندارد،در کجای تاریخ زندگی او سراغ دارید که این طرف و آنطرف در جمع مردان رفته و یا سخنرانی و فعالیت کرده باشد!؟ صحبت‌های جناب حیدری در این کلیپ، بیشتر شبیه شعرای مبتدی است که وقتی احساساتشان غلیان و غلبه می‌کند، افسار سخن و قلم از دست داده و هر چیز را بدون توجه به مبانی و نتایج و الزامات آن می‌سرایند!! ۵.فرموده اند حجاب آن زمان،الان موضوعیت و امکان ندارد و خانواده‌های متدین هم از آن گریزانند!! پس این همه،زنان غربی که اصلاً به خاطر حجاب، به اسلام ایمان آورده و در غرب پیشرفته و مدرن، با جان و دل و انتخاب آگاهانه محجبه شده اند، چگونه ان را پذیرفته و رعایت می‌کنند!؟ اگر این قدر که شما می‌فرمائید رعایت حجاب سخت و دشوار و نامتجانس با پیشرفت‌های این زمان است چرا زنان غربی، با دیدن و شناخت حجاب از اسلام فرار نکرده و نمی‌گریزند و بلکه آن را به عنوان پوشش خود می‌پذیرند!!؟ آیا میلیون‌ها، زن مسلمان در جهان اسلام، همه حجاب منسوخ را از روی ناآگاهی و ترس و اجبار و تحمیل زمانه و مردانه پذیرا شده‌اند و هیچیک از آنان، تناسب زمان و شرایط زمانه را درک نکرده و نفهمیده‌اند!؟ و بر اثر شناخت و آگاهی و رضایت قلبی آن را نپذیرفته اند !؟ ۶.شما بفرمایید مگر شرایط آن زمان چه بوده که حجاب، متناسب و مستند به آن شرایط واجب شده!؟ و امروز کدامیک از آن شرایط منتفی شده که حجاب فاطمی هم متعاقب آن منتفی شود!؟ اتفاقا، شرایط رعایت حجاب در آن موقع خیلی سخت تر و دشوارتر بوده است. سوار شدن با حجاب فاطمی، بر اسب و شتر سخت تر و دشوارتر است یا وسایل نقلیه و راحت امروز!؟ رعایت حجاب در معابر آن روز با ده فرزند قد و نیم قد سخت تر بوده و یا امروز با همسران بی فرزند و یا یک فرزند ان هم در کالسکه های مخصوص!؟ حجاب برای زنان آن زمان که از سر نهر، آب برداشته و حمل می‌کردند و هیزم بر دوش می‌گذاشتند، سخت تر بوده و یا برای زنان امروز که در محیط اداری مطبوع، پشت میز می‌نشینند!!؟ ۷.از باب عمل عالم به علم ایشان، چقدر گذر از حجاب دینی و سنتی و فاطمیِ نامتناسب با شرایط روز را در خانه و خانواده و اقران خود توصیه و فرهنگ سازی کرده است!؟ ۸. به نظر من، ایشان در عرصه فقه و فهم دین، به یک شاعر شبیه ترند تا یک فقیه مستند و جامع الاطراف!! با این وجود ای کاش در جامعه علمی و دینی ما آن قدر سعه صدر و تاب آوری بود تا بزرگوارانی مانند ایشان آزادانه بحث و گفت و گو و نقد کنند و پاسخ های عالمانه بشنوند و زوایای پنهان احکام حکیمانه دین بر همگان بویژه اصحاب علم روشن و مبرهن شود. ۹.ای کاش در جامعه دینی و انقلابی ما مسوولان و کارگزاران دلسوز و مومن ما حرمت آسمانی دین و حجاب و عفاف را رعایت می‌کردند و