🏴 #عزاداری_مهدوی ۲
☑️ برخی ابعاد عزاداری در هیئتهای ما ضعیف است.
◾️ یک ابعادی در هیئتهای ما ضعیف است و این تقصیر خودمان است؛ مثلاً اینکه ما روضهی حماسی و روضهی ولایی نمیخوانیم. گاهی روضهها و نوحههای ما صرفاً جنبهی عاطفی پیدا میکنند و از جنبهی حماسی دور میشوند.
◾️ جملاتی نظیرِ شمشیرش را برداشت، در خیلی از روضهها و نوحههای ما نیست! ما باید بگوییم که زینب (س) به حماسهی برادرش افتخار کرد و فرمود: «ما رأیتُ الا جمیلاً»
◾️ تأثّر حضرت زینب (س) از شهادت اباعبدالله (ع) بیشتر از این جهت بود که او برادر زینب است یا اینکه او امام زمانِ زینب است؟ معلوم است که بُعد عاطفهی خواهر و برادری هم در اینجا هست ولی زینب (س) بیشتر از این جهت که امام زمانش به شهادت رسیده، متأثر شده بود. حالا ببینید ما چقدر در نوحهها و روضههای خودمان به این معنا پرداختهایم؟!
◾️ شما اگر این مفهوم عمیق را در نوحهها و روضهها بیاورید، میبینید که مردم خیلی بیشتر متأثر میشوند و سوگواری میکنند، چون همهی این مخاطبان، یک احساس خاصی نسبت به امام زمان خودشان دارند.
◾️ ما خیلی از رجزها را در روضهها و نوحهها نیاوردهایم و بیشتر به بُعد عاطفی پرداختهایم؛ آنهم بُعد عاطفیِ منهای حماسه! البته این بُعد هم زیباست، اما محور عاشورا ولایتمداری و فدای ولیّ خدا شدن است، در عاشورا چیزی فراتر از جهاد، پدید آمد؛ بههمین دلیل مقام شهدای کربلا بالاتر از شهدای دیگر است.
🔳 عزاداری و مکتب امام خمینی، شماره ۲
👤 حجت الاسلام #پناهیان
📺 برنامه جهانآرا (۹۸/۶/۶)
🔉 صوت: panahian.ir/post/5645
🆔 @Marefate_Mahdavi