⭕️️دفــاع از 📖✒️ 👈شبهه پنجم 5⃣ 😳ادعای غیردقیق بودن قرآن👇 👤صاحب نقد قرآن در ضمن بحث غیر دقیق بودن قرآن🔰 آیه «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً» را مصداق آن می داند، وی میگوید «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً» یعنی قطعاً به دنبال هر سختی آسانی وجود دارد. 👈این جمله به صورت کلی در تمام موارد صادق نیست؛ اما در هیچ جای دیگر نیز این خطا اصلاح نشده است.😳 البته مفسران و فقها👳 به کمک محمد آمده اند و در اصلاح این بی دقتی ها، با آیات بعدی و یا حدیث📖 و یا با استفاده از توجیه های من درآوردی، سعی بسیار کرده اند.🙄 📝جواب شبهه: ✅استفاده از آیات و احادیث دیگر برای روشن کردن منظور خداوند عمل صحیحی است 👌 کما اینکه سها در ابتدای کتاب خود می گوید: این کتاب چون در پی بررسی قرآن است، منبع اولش صرفاً قرآن است و اگر آیه ای وضوح کافی نداشت برای فهم🤔 معنی آن به سنت مراجعه میشود. 👈علاوه بر آن، همانطور که بیان خواهد شد🍃، برای اثبات ادعاهای خود از آیات و احادیث دیگر ولو ضعیف سوءاستفاده میکند. ✴استعمال مطلق و تقیید آن به وسیله قیدهای قبل و بعد، در عرف🍃، امر پذیرفته شده ای هست و در محاوره ها نیز به کاربرده می شود 😇و این را خطا نمیدانند. 👈اما "عُسری" که در آیه ی مورد بحث آمده به دو قید داخلی و خارجی مقید می شود🌹👇 1⃣قید داخلی: با توجه به اینکه آیات قبل و بعد این آیه خطاب به پیامبر است و تلاش پیامبر در امور دینی بوده است☺، در نتیجه کسانی که در امر دین سختی می کشند، برای آنها آسانی هست اما 👌این آسانی در این دنیا یا آخرت میتواند باشد. 🌀نکته🌀 در این آیه گرچه سخن با پیامبر است، اما با استفاده از آیات دیگر فهمیده می شود😇 که بعضی از آیات قرآن با اینکه خطاب به عده ای خاص است، اما بقیه بصورت غیر مستقیم مخاطب این آیه نیز هستند.👌 ✒به عنوان مثال در 💧سوره احزاب (يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ...)💧با اینکه خطاب به همسران 🧕 پیامبر صل الله علیه وآله است. اما در این آیه خانواده و بستگان دیگر کسانی که نقش رهبری دینی را دارند، مورد خطاب🗣 هستند. 2⃣قید خارجی: این سوره از سُوَر مکی هست و در سور مکی سخن از 🔥عذابها و سختی های اقوامی چون آل فرعون و آل ثمود🤴🏽هم آمده است. 🔺مثلا در سوره اعراف که از سُور مکی ست به عهدشکنى فرعونیان، که مایه گرفتارى آنان به انتقام👊 و کیفر اهل آن شد، اشاره می کند.💧«وَ لَقَدْ أَخَذْنا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ وَ نَقْصٍ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ» (اعراف آیه،۱۳۰)💧 👈 این گونه سختی ها که منشأ آن خود انسان👤 باشد و عذاب هایی که ناشی از عملکرد منفی❌ آنها است، از مصداق «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً» خارج میشود و نمی توان گفت تقیید آن، بعد از بیان کلی بوده است، بلکه عذابهای🔥 اقوام پیشین قبل از نزول این سوره بیان شده بود. 👈از نتیجه این دو قید استفاده می شود که کلمه عُسر در این آیه کلیت ندارد. 📚منبع: کتاب دفاع از قرآن در رد کتاب نقد قرآن، صفحه ۶۲ ادامه دارد ... ۹ @marefatemahdavi