⭕️️دفــاع از 📖✒️ 👈شبهه بیست ویکم1⃣2⃣ (قسمت سوم) هفت آسمان 🌈 سها مدعی است که اصلا آسمانی وجود ندارد😳 معلوم نیست که منظور سها از آسمان چیست؟ 👈برای کسانی که منظور سها، از اصل وجود آسمان را بدست نیاورده اند، خلاصه آن را به ترتیب صفحه کتاب📓 بیان می‌کنم: ۱-آسمان وجود دارد: "آسمان آبی که به چشم ما می آید، رنگ آبی زیبائی است که از تراکم هوای اطراف زمین حاصل می شود".😐 ۲-آسمان وجود دارد: "اگر در هنگام ظهر آسمان بالای سر ما باشد، در هنگام غروب در سمت شرق ماست، نه بالا و در هنگام شب آسمان در زیر ماست. ولی ما در همه حال آسمان را به خطا بالا می دانیم."🙄 ۳- آسمان وجود ندارد: "آسمان چیزی نیست که ستون بخواهد. از فحوای کلام او انکار وجود آسمان فهمیده می شود.😩 ۴- آسمان وجود دارد: "به نظر می رسد در سقف بلورین آسمان، درب یا پنجره ای وجود ندارد.😢 ۵-آسمان وجود دارد: "البته که ستارگان موجب زیبائی آسمان می شوند. ۶-آسمان وجود ندارد:" اصلا آسمانی وجود ندارد.😖 ۷- آسمان وجود ندارد: "آسمان وجود ندارد که کسی آن را ساخته باشد.😄 👈این نشان از تناقض در گفتار وی است. اما ادعای عدم وجود آسمان از اشتباهات علمی سها است و آسمان یک امر عدمی نیست و اگر امر عدمی باشد به کار بردن آن در علم نجوم🌟 نیز اشتباه است. 📌بررسی حديث: سها حدیثی📘 از عباس بن عبدالمطلب از حضرت رسول ✨صلی الله علیه و آله✨ نقل می کند و برای اینکه حدیث را تقویت کند، به کثرت نقل اشاره می کند. 📝اما جواب این است: 1⃣ این حدیث در منابع اهل سنت آمده و در منابع شیعه فقط در کتاب بحارالانوار📗 به نقل از درالمنثور سیوطی و بدون ذکر سند، آمده است که برای ما حجت نیست❌ سها👤 این حدیث را از چهار کتاب اهل سنت، که عبارت است از (المستدرک علی صحیحین، سنن ابی داوود و سنن ابن ماجه و احادیث المختاره) نقل می کند، لازم است بیان شود که: 👈این روایت، خبر واحد هست و سند آن روایات به «عبدلله بن عُمَیْرَه» می رسد و کثرت نقل مایه قوت حدیث نمی شود❌. 2⃣حدیث مشکل سندی دارد، زیرا عبدالله بن عُمَیْرَه» را بعضی از رجالیان اهل سنت ضعیف الحدیث دانسته‌اند.❌ 👈علاوه بر آن سماک «بن حَرْب» نیز در همه اسناد آمده که نزد بعضی ضعیف الحدیث، است. ⚠️اما غیر این دو مورد که در بعضی از کتب بیان شده👈 مثل «یحیى بن العلاء» که در کتاب "المستدرک علی صحیحین" آمده است، همۀ رجالیان او را تضعیف کرده اند😥و «الولید بن أبی ثور الهمدانی» نیز که در سنن ابی داوود و سنن ابن ماجه، آمده است، رجالیان او را ضعیف دانسته‌اند. 👈بنابراین حدیثی که سها آن را نقل کرده و آن را مبنای اشکالات مختلف خود قرار داده است، مشکل سندی دارد. 📚منبع: کتاب دفاع از قرآن در رد کتاب نقد قرآن، ص۱۵۸ ادامه دارد ... ۴۸ @marefatemahdavi