📝 برگرفته شده از فایل های دوره محامین - (فایل جلسه سی و چهارم) بحث ولایت فقیه ..🗃 ⏪ قسمت بیست و هفتم ⚠️یک نکته بسیار مهم را در روایات در نظر بگیرید؛ 👌بعضی از روایات جنبه شخصی دارد، نه جنبه حقیقی و کلی و عمومی. یعنی امام این دستور را به من می دهد نه به هر کسی، نه به همه ی افراد جامعه. مثلا در بحث روایات مربوط به طب، شیخ صدوق می گوید که خیلی از این روایات جنبه شخصی دارند، یعنی امام به این فرد مثلا گفت فلان گیاه را بخور حالت خوب می‌شود. دیگر برای همه ی من و ‌شما نیست، تجویز برای همه نیست! 🔗حالا از کجا بفهمیم که این روایت شخصی است یا جنبه عمومی دارد برای همه است⁉️ 💢مثلا در نهج البلاغه، شبهه ای که زیاد مطرح می شود که چرا حضرت علی (ع) می گوید با زنها مشورت نکنید و .. طرف نمی داند که این قضیه را حضرت علی بعد از جنگ جمل گفت، همان جنگی که عایشه فتنه بیارش بود. حضرت علی منظورش زنانی مثل عایشه بود که با اینطور زنها مشورت نکنید، عقلتان را دست این زنها ندهید. نه اینکه منظور کل زنها باشد. 👈در روایت خیلی باید دقت کرد، البته کار روایی می خواهد، باید آدم برود روی موضوعش کار کند، متأسفانه در حوزه علمیه هم اینها تدریس نمی شود. باید بروید نگاه کنید این روایت در چه تاریخی گفته شد، در چه زمانی گفته شد، در چه فضایی گفته شد، همه اینها در نقل روایت دخیل است‌.👉 💢یک موقع هست در یک جمعی امام هم هست، اما بعضی از افراد درباری هم هستند. خُب امام نمی تواند آنجا همه حقایق را بگوید مجبور هست بعضی جاها سکوت کند یا بعضی حقایق را نگوید. اما در یک جمعی که همه شیعیان خاص هستند امام ممکن است همان مطلب را یک شکل دیگری بگوید. اینها باید دقت بشود که روایت تناقض ندارد، بلکه فضا فرق می‌کرد.‌ این جمله من را هم یادتان نرود هیچ وقت با دیدن یک روایت نظر ندهید. هیچ وقت با دیدن یک روایت نمی شود نظر داد، باید روایات متعدد را دید، آنها را کنار هم گذاشت و بعد دسته بندی کرد و ‌نتیجه گرفت. ☝️ما اگر بخواهیم این روایت را عمومی در نظر بگیریم و بگوییم امام منظورش همه بود، پس چرا در روایت اول قیام زید را تأیید کرد؟ چرا در روایاتی که بعدا جلوتر می خوانیم قیام هایی که به نیت الهی و به نیت اهل بیت هست این قیام ها را امام تأیید کرد؟ پس معلوم است اینجایی که به سدیر می گوید کلی نیست، مشخص است این قضیه کلی نیست. برای شخصی مثل سدیر است. 🔸حالا ببینیم سدیر چطور آدمی بود که امام چنین حرفی زد.‌ گفت تو حرکتی نکن، تو بنشین خانه ات، فعلا کاری نکن؟ 👤سدیر یک آدم احساساتی بود، یک شوری در سرش می گرفت و‌ یک حرکتی می کرد. به چنین آدمی امام گفت تو ‌فعلا بنشین. بارها و بارها سدیر و بعضی از همفکرانش پیش امام می رفتند و به امام می گفتند قیام کن همه چیز فراهم است. امام می گفت الان شرایط نیست، الان فضا نیست، نمی شود قیام کرد.‌ امام به چنین افرادی گفت فعلا شرایط فراهم نیست و بنشیند در خانه ....... 🎤استاد احسان عبادی ۲۷ @marefatemahdavi