☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 من سوالم این است که آیا بداء در علایم قطعی ظهور یعنی همان ۵ علامت امکان دارد؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 🔸اینکه بداء در علامات حتمی هم رخ می‌دهد، ما فقط یک روایت از امام جواد (ع) داریم که راوی سوال می کند آیا سفیانی هم بداء حاصل می شود یا امر محتوم هم بداء حاصل می شود؟ و امام جواد (ع) می گوید بله. 👈🏻فقط همین یک روایت است و از لحاظ سندی هم ضعیف است. 📙استاد آیتی در کتاب فاخر خودشان به نام تأملی بر نشانه های حتمی ظهور آنجا بحث می کنند این روایت از لحاظ سندی ضعیف هست. و بعد ما چندین و چند روایت داریم، من خودم اگر اشتباه نکنم در کتاب الغیبة نعمانی این روایت را دیدم که از امام صادق (ع)✨ صراحتا سوال می کنند آیا می شود بدون سفیانی هم ظهور بشود؟ امام می گوید؛ نه. آن هم چندین روایت بود و حتمیات بداء نداریم. ☝️🏻حالا علامه مجلسی بزرگوار یک نظری دارند که این نظر ممکن است نظر خوبی باشد، ایشان می فرمایند که بداء اگر قرار هست در حتمیات رخ بدهد در ″جزئیاتش″ هست، در اصل علامات نیست. مثلا در روایات داریم که خروج سفیانی ماه رجب هست اگر قرار هست بداء رخ بدهد ممکن است این ماه رجب عقب و جلو بشود، ماه دیگر بشود ولی اصل سفیانی قطعا اتفاق می افتد. 👆🏻این نظر علامه ی بزرگوار مجلسی است که بعضی از اساتید این نظر را قبول دارند. 🔸پس بالجمله می توانیم این را بگوییم که بداء در حتمیات رخ نمی دهد مگر ممکن است در جزئیاتش بداهایی باشد. اگر قرار باشد بداء در حتمی رخ بدهد، چه فرقی با غیر حتمی دارد؟ چه فرقی با همدیگر می کند؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi