☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 با یه فردی در مورد نشانه های ظهور صحبت میکردم. میگفت که همه نشانه ها از طرف معصومین هست و آن نشانه هایی که در احادیث زیاد تکرار شده را نشانه های حتمی و آن نشانه هایی که کمتر در احادیث آمده را نشانه های غیر حتمی میگویند. حتی مطلبی از قرار از کتاب الغیبه نعمانی نشانم داد (ظاهر شدن کف دست در آسمان و به هلاکت رسیدن عباسی) از نشانه های حتمی نوشته شده بود. آیا سخنان این شخص صحت دارد؟ و اگر صحت ندارد خواستم یه جواب روشن را با ذکر دلایل بهم بفرمایید تا ایشان را راهنمایی کنم. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 ☝️🏻اولا راجع به فهم روایات و نظر دادن راجع به روایات ما که هیچ وقت نمی توانیم نظر شخصی اعمال بکنیم بگوییم بر این اساس و بر این نظر فلان است و.. نخیر باید طبق قواعد حدیثی این مباحث را دنبال بکنیم. این نظریه که آن نشانه هایی که در احادیث زیاد تکرار شده را حتمی و کمتر تکرار شده غیر حتمی، این کجا نوشته شده؟ ❓کدام اصول حدیثی این را گفته که اگر یک روایت زیاد تکرار بشود حتمی است و زیاد تکرار نشود غیر حتمی! کجا نوشته شده؟ برچه اساسی ایشان چنین نتیجه ای گرفته؟ الکی که نیست ما همین طوری بیاییم باب فهم روایات را باز بکنیم و هر کس بیاید نظری بدهد، باید طبق اصول پیش برویم! 🔹ظاهر شدن کف دست و هلاکت عباسی در یکی دوتا روایت آمده اما قول مشهور نیست! ما در روایات باید به قول مشهور توجه بکنیم. این هم یکی دیگر از راههای فهم روایت است. باید ببینیم روایات مشهور در رابطه با علامات حتمی چه می گویند که کف دست و اینها.. جزء آن علامات نیست. پس با یکی دوتا روایت هیچ وقت نظر نمی دهند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi